Door Joop Lahaise op 24 juni 2023

Oost: gymzaal wordt buurtsporthal

Basisschool Villa Vrolik wacht alweer zo’n jaar of vijf op een gymzaal. Buurman Wasmeer, de sportvereniging op Anna’s Hoeve, wil haar jeugd ook binnen laten sporten. En Hilversum-Oost kan wel een extra sportvoorziening gebruiken. Wat is er dan logischer dan die drie wensen combineren? Het voorstel van PvdA Hilversum om de haalbaarheid van een buurtsporthal te onderzoek is tot onze vreugde met algemene stemmen aangenomen.

Hoe kwam het zover? Zo scheutig is dit college niet als het gaat om wensen van de oppositie. Ook nu leek wethouder Karin van Hunnik (Hart voor Hilversum) tot op het laatst tegen. Duur, lastig enzovoort. En de langgewenste gymzaal komt er heus wel, meende ze. Maar met coalitiepartij GroenLinks en vanuit de oppositiebankjes SP, D66 en Democraten Hilversum reeds aan boord, hadden we al een – krappe – meerderheid voor ons voorstel:

• de optie van een multifunctionele (buurt)sporthal aan het eind van de Minckelersstraat te onderzoeken, waarin zowel voldoende ruimte is voor het wettelijk verplichte bewegingsonderwijs als voor medegebruik door de verenigingen in de buurt;
  • de resultaten van het onderzoek aan de raad voor te leggen, inclusief de financiële implicaties en bij positief besluit van de raad z.s.m. de bestemmingsplanwijziging in gang te zetten zodat na de sloop van de noodlokalen aan de Minckelersstraat direct met de bouw begonnen kan worden.

De strekking: we willen graag een bescheiden buurtsporthal, naast het sportpark. Daar kunnen de kinderen van Villa Vrolik gymles krijgen en kan ook buiten schooltijd worden gesport. Ook door kinderen die niet lid zijn van Wasmeer. Omdat we niet stampvoetend onze zin willen doordrijven, vragen we om te beginnen een haalbaarheidsonderzoek. Overigens vindt de PvdA dat waar Hilversum volop in megaprojecten als Arenapark en Stationsgebied investeert, er ook geld moet zijn voor onze jeugd.

Wat meehielp om de motie er toch door te krijgen was het bezoek van raadsleden aan Villa Vrolik eerder dit voorjaar. Aanleiding was de schaamtevolle vertraging van de noodzakelijke uitbreiding van de school, met om te beginnen zes tijdelijke noodlokalen. Ook het ontbreken van een gymzaal kwam aan de orde. Kinderen moeten nu naar De Lieberg. Heel gedoe en vanwege de afstand komen ze niet aan de wettelijk verplichte twee uurtjes gym per week. De hele raadsdelegatie bleek onder de indruk, inclusief vertegenwoordigers van coalitiepartijen Hart voor Hilversum, VVD, CDA en GroenLinks.

Noodlokalen geregeld, nu nog de gymzaal

De noodlokalen zijn inmiddels geregeld. Hopelijk wordt er nu ook doorgepakt met de extra verdieping op IKC Villa Vrolik. Alleen de gymzaal nog. Omdat ons dat als PvdA dwarszat – ook Hilversumse kinderen moeten meer bewegen – spraken fractiemedewerker Frank Samwel en ondergetekende apart af met de Villa Vrolik-directie. Ook spraken we met het schoolbestuur en met Wasmeer-voorzitter Hans Haselager. Conclusie: alle betrokken partijen zouden geholpen zijn met een gymzaal-plus, in feite een kleine sporthal – of zoals ik hem heb gedoopt: een ‘buurtsporthal’. Geen peperduur ding met alle toeters en bellen zoals tribunes en horeca. En geen olympische allures maar gewoon een functionele hal waarin jong en oud kan sporten.

Terug naar de raadsvergadering van 21 juni. Omdat de coalitie toch niet wilde achterblijven, dienden zich nog tijdens de vergadering liefst drie extra indieners van onze motie aan. Hart voor Hilversum, VVD en CDA wilden niet achterblijven. De complete coalitie was nu dus binnenboord. Wat daar ongetwijfeld bij hielp, was dat wethouder Van Hunnik inmiddels – schoorvoetend – ook akkoord was. Zo kreeg onze motie – oorspronkelijk met alleen GroenLinks en SP ingediend – uiteindelijk raadsbrede steun.

Komt die buurtsporthal er nu ook? Dat is niet meteen gezegd, maar het begin is er. Er komt een onderzoek. PvdA Hilversum rekent natuurlijk op de hele raad en alle betrokken partijen – schoolbestuur en Wasmeer – om Oost met een eigen sporthal/gymzaal voor de jeugd te verrijken.

En er was meer voor de jeugd: D66-raadslid Vivienne Wesselink nam het initiatief voor een betere beloning van stagiaires in Hilversum. Daar sloten we ons als PvdA natuurlijk graag bij aan. Ook die gezamenlijke D66/PvdA-motie werd aangenomen: ‘We gaan vanaf 2024 de stagevergoedingen ophogen naar een bedrag van tenminste €500,- bruto per maand, ook voor stagiaires onder de 20 jaar.’

Joop Lahaise

In Hilversum telt iedereen mee. In het rijke Gooi mag niemand in armoede leven en is iedereen zeker van een menswaardig bestaan. De gemeente zet in op het bestrijden van armoede, op effectieve schuldhulp en het begeleiden van wie dat nodig heeft naar werk, scholing of een zinvolle bijdrage aan de gemeenschap. Een uitkering moet

Meer over Joop Lahaise