Steun voor Gillyon Emanuels

Door Privé: Femke van Drooge op 2 april 2018

De PvdA Hilversum staat achter Gillyon Emanuels, de eigenares van de voormalige ijssalon Het Perronnetje aan de kleine drift. Emanuels kondigde onlangs al aan dat zij haar zaak sluit vanwege het trauma dat zij heeft opgelopen na alle overlast, racisme en getreiter die zij vorige zomer heeft moeten verduren. Nu wordt haar zaak nog zuurder: het OM heeft aangegeven haar te gaan vervolgen voor mishandeling, terwijl twee van de drie belagers niet worden aangeklaagd.

Vervolging voor slachtoffer van racisme en pesterijen

Aanleiding voor deze aankondiging is de aangifte die door één van de belagers is gedaan. Na een lange geschiedenis van getreiter, racistische leuzen, een raam ingooien en rot fruit naar het hoofd gegooid krijgen, werd het mevrouw Emanuels teveel en besloot zij de jongeren weg te jagen met een bezemsteel. Van dit laatste incident is door de treiteraars een filmpje online gezet. Het lijkt er nu op dat op basis van dit filmpje het OM een conclusie trekt.

Zelfverdediging

Ik (Femke van Drooge) ben geen juridisch expert, maar ik kan mij voorstellen dat het Openbaar Ministerie wetmatig en procedureel verplicht was om tot vervolging over te gaan. Daarmee ben je nog niet veroordeeld: maar het ‘voelt’ wel zo. Het is voor mij ook niet duidelijk in hoeverre zelfverdediging na langdurige treiterij en racisme ook voor een rechter telt als ‘echte’ zelfverdediging of als zogenaamd ‘noodweerexces‘. Waren de jongens voor een rechter wel ‘bedreigend genoeg’? Als juridische kwestie lijkt het mij belangrijk om hier een antwoord op te geven. Het enige dat ik nu kan zeggen is dat het voor mij onterecht voelt wanneer iemand, na een geschiedenis van zulke verschrikkelijke racistische treiterijen, gestraft wordt als zij uiteindelijk een keer wil terugvechten.

Crowdfunding

Wij hopen dat Emanuels en haar advocaat in staat zullen blijken om bij de rechter aan te tonen dat hier sprake is van zelfverdediging. Gillyon Emanuels is een crowdfunding inzamelingsactie gestart voor het betalen van de juridische kosten. Ook de buurt Hilversum Oost is te hulp geschoten met hun eigen inzamelingsactie en heeft daarnaast aangeboden om te getuigen ter verdediging van mevrouw Emanuels. U kunt ook doneren als u wilt helpen:

Een liever Hilversum is een veilige buurt

Het rechtssysteem is natuurlijk een onafhankelijk instituut, dus wij kunnen een rechter niet beïnvloeden en dat moeten wij ook niet willen. Wat we wél kunnen doen is ons inzetten om ervoor te zorgen dat dit soort escalaties in de toekomst in Hilversum niet meer kunnen plaatsvinden. Daarom gaan wij van de fractie (kersvers, want nog geen week in functie) ons volledig inzetten om samen met de burgemeester weer een veilige en fijne buurt te maken van Hilversum Oost. Racisme, treiterijen en overlast horen niet in Hilversum thuis.

Privé: Femke van Drooge

Femke van Drooge is fractievoorzitter voor de PvdA Hilversum. Zij is hier geboren en getogen en voelt zich ook een echte Hilversummer. Opgegroeid in de Hilversumse Meent, maar nu woont zij in het centrum, samen met haar man en haar hond. Van Drooge beschouwt zichzelf als sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij gelooft dat mensen

Meer over Privé: Femke van Drooge