Corona en Hilversum – deel 3

Door Privé: Femke van Drooge op 21 maart 2020

Corona en Hilversum

Corona houdt Nederland in zijn greep. Uiteraard heeft deze situatie ook zijn weerslag op de gemeente Hilversum. Fractievoorzitter Femke van Drooge overweegt wat dit voor ons betekent in een driedelige serie artikelen.

——-

Deel 3 – Verbinding en mooie initiatieven

De crisis is ook een tijd waar mensen nader tot elkaar komen, ondanks de fysieke afstand. Waarin keihard gewerkt wordt om elkaar te helpen. In heel Hilversum en in het Gooi springen de mooie initiatieven als paddestoelen uit de grond. Ook hier willen we graag even bij stilstaan.

Welzijn en opbouwwerk op afstand

Ondanks dat de buurthuizen fysiek in Hilversum gaan sluiten, gebeurt er op het gebied van Welzijn nog van alles. Jongerenwerkers doen er alles aan om zoveel mogelijk in contact te blijven met de jeugd: digitale spelletjes, whatsapp, social media, noem maar op. Op de website van Stichting Versa valt meer informatie te vinden over wat er zoal ondernomen gewordt

Mensen helpen mensen <3

Er zijn enorm veel initiatieven waar vrijwilligers worden verzameld om te helpen waar het nodig is: boodschappen doen voor ouderen, medicijnen halen of gewoon even een belletje plegen voor een praatje: Stichting Versa en Stichting Present Hilversum hebben een meldpunt geopend waar mensen zich kunnen opgeven om te helpen: https://stichtingpresent.nl/hilversum/corona/

Op Facebook heeft de groep “Corona Hulpgroep Hilversum” in een paar dagen tijd al bijna 700 leden verzameld. Hier bieden mensen elkaar soms kleine, soms grotere dingen aan om te helpen. https://www.facebook.com/groups/coronagroephilversum/

De seniorenvereniging Hilversum (SenVer) heeft het initiatief genomen om hun leden en andere geïnteresseerden elke dag een oppepper te sturen via de e-mail: gewoon een leuk plaatje of bijvoorbeeld een boodschap van de burgemeester. Ontzettend leuk initiatief. https://www.sen-ver.nl/fotos-oppeppers/

Ook wij van de PvdA Hilversum onderhouden in deze periode (telefonisch) contact met onze oudere leden om te checken hoe het gaat en te kijken of en waar er hulp nodig is. We hopen dat alle verenigingen, politiek of anderszins, dit ook gaan doen.

Daarnaast heeft onze voorzitter Binnert de Beaufort het initiatief op zich genomen om zoveel mogelijk mondmaskers te verzamelen voor het zorgpersoneel hier in Hilversum. Ziekenhuis Tergooi is volledig op ‘code rood’ overgegaan dus ze kunnen alle hulp en zéker bescherming heel goed gebruiken! Stuur een e-mail naar [email protected].

En tenslotte is er natuurlijk altijd ons geweldige ombudsteam dat klaarstaat om mensen te helpen. Bijvoorbeeld mensen die het financieel moeilijk hebben en hulp willen bij het aanvragen van bijstand of kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. https://hilversum.pvda.nl/pvda-ombudsteam/

Levendigheid en cultuur

Ook om Hilversum ondanks het sluiten van de horeca en culturele instellingen toch levendig en bruisend te houden gebeurt er van alles. Het Museum Hilversum biedt een virtuele tentoonstelling voor de Zilveren Camera, het Filmhuis heeft een ‘online zaal’ en de Vorstin onderzoekt mogelijkheden voor livestreaming van concerten. Hilversum Marketing toont hier een mooie meerwaarde als verbinder van cultuur en bedrijvigheid in Hilversum door deze initiatieven te verzamelen en te tonen op livehilversum.nl. Wat ons betreft is dit een rol die Hilversum Marketing veel meer mag oppakken in de toekomst.

We doen het samen

Al met al is er heel veel om je zorgen over te maken in deze tijden, maar is het zeker ook hoopgevend om te zien hoe wij allemaal samen komen in onze inzet om als Hilversum hier doorheen te komen. Met het voorkomen van verspreiding van het virus, door te zorgen voor goed bestuur, en door om te zien naar elkaar en naar onze kwetsbaren, ouderen en mensen in financieel zwaar weer. We doen het samen!

< Klik hier voor deel 2 – wat kan de gemeente doen?

< Klik hier voor deel 1 – ook de raad wil haar werk blijven doen

Privé: Femke van Drooge

Femke van Drooge is fractievoorzitter voor de PvdA Hilversum. Zij is hier geboren en getogen en voelt zich ook een echte Hilversummer. Opgegroeid in de Hilversumse Meent, maar nu woont zij in het centrum, samen met haar man en haar hond. Van Drooge beschouwt zichzelf als sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij gelooft dat mensen

Meer over Privé: Femke van Drooge