Hoe vaak mag het hier nog mis gaan?

Door Joop Lahaise op 25 februari 2024

Oosterspoorplein, kruising Zuiderweg/Kleine Drift. Het verkeer komt van vijf richtingen. Daartussen door laveren voetgangers, nog even snel overstekend om de trein te halen. Misschien wel het gevaarlijkste kruispunt van Hilversum. Het is hier soms wel drie keer op een dag raak.

Een ondernemer, met zicht op de kruising knikt, zij het niet van harte: “Ja, het gaat hier vaak mis. Veel aanrijdingen met fietsers. Soms wel drie keer op een dag.” De kruising is onoverzichtelijk, meent hij. Nee, wat hem betreft hoeven de kiss & ride-plekken voor zijn deur niet weg. Die zijn handig voor zijn klanten. Maar daar zijn ze niet voor bedoeld, toch? Feit is dat al die geparkeerde auto’s de situatie er niet overzichtelijker op maken. Dat geeft de winkelier toe. “En er wordt soms hard gereden, ook als het hier vol geparkeerd staat. Laatst nog een klant die bij het uitstappen bijna werd geschept.”

Fietsers, e-bikers, snorfietsers en zelfs brommers komen met een bloedgang uit de korte fietsstraat geracet. Automobilisten vanaf de Noorderweg/Larenseweg hebben hier bitter weinig zicht, tenzij ze heel goed rechts houden, consequent bij de kruising stoppen en vlug van links naar rechts schietend alle kanten opkijken. Want er kan ook verkeer uit de fietstunnel komen, of vanaf de Kleine Drift of de Zuiderweg afslaand richting station en centrum. Vooral tijdens de spits, met extra veel auto’s op de kiss & ride-strook, is het geen doen. Daar komt bij dat voetgangers ook voor de kruising kiezen om over te steken, want al die auto’s blokkeren de rest van het korte stuk Kleine Drift voor de winkels en snackbars.

Een bewoonster: “Die auto’s zorgen bovendien voor een unheimische sfeer. Mensen durven er soms gewoon niet langs. Het zijn niet altijd de meest vriendelijke lui die zich hier ophouden.” Over de kruising meldt ze: “Drie keer per week een aanrijding waar de eerste hulp of ambulance bij gehaald moet worden is geen uitzondering. Wat zeg ik, het gebeurt soms wel drie keer per dag. Bijna altijd fietsers. Die hebben dat soms aan zichzelf te wijten hoor! Rijden met verstand op nul. Eén oog op hun telefoon en één oog op het verkeer. Vooral kinderen op van die snelle fatbikes. Dat gaat een keer goed mis. Ik snap die ouders niet.”

Het probleem is dus de overzichtelijkheid in combinatie met wel erg veel verkeersstromen – inclusief voetgangers – en geparkeerde auto’s. En natuurlijk het gedrag van sommige verkeersdeelnemers. Moeilijk wat aan te doen, zou je zeggen. Die panden staan er nog wel even, al gaan ze over een paar jaar tegen de vlakte om ruimte te maken voor het Bruisend Hart. De kruising is een paar jaar geleden al een ietsepietsie aangepast. Wel zijn de haaientanden en strepen op de weg inmiddels inmiddels ook alweer behoorlijk vervaagd. Bij regen en duisternis ziet een automobilist soms niet eens dat hij een voorrangsfietspad nadert. Dan alles maar zo laten?

Niet als het aan partijgenoot Kees Bakker ligt. Alsof de duvel ermee speelde. Die avond kwamen fracties op het raadhuis bijeen om nog eens over het kruispunt te praten. Dit op uitnodiging van de PvdA. We willen met een nieuwe motie bereiken dat er nu toch echt iets gedaan wordt aan die kruising, en wel op korte termijn. Kees kon helaas uit ervaring verslag doen. Hij was die middag op de fiets aangereden, terwijl hij de kruising al bijna over was. Kees: “Een automobilist dacht na mij een gaatje te zien en gaf iets te snel gas, waardoor hij mijn achterwiel raakte. Ik ging onderuit. Gelukkig niks ernstigs, maar wel geschrokken. De automobilist trouwens ook.” Een incident dat ‘gelukkig’ niet in de statistieken van de gemeente komt maar voor hetzelfde geld heel anders had kunnen aflopen.

Voorstel voor een veiliger kruispunt bleef haken

Volgens de gemeente valt het mee met de verkeersveiligheid op het Oosterspoorplein. Het is niet eens een zogenaamde ‘prioweg’. Dat is ambtelijk voor een weg of kruising die met spoed moet worden aangepakt, vanwege slechte staat of erg veel ongelukken. Men gaat daarbij uit van de officiële statistieken, zoals door onder meer de politie aangeleverd. Maar die lijken soms niet met de werkelijkheid te stroken. De gemeenteraad neemt cijfers serieus, maar ook wat bewoners zeggen. Daarom nam de raad in 2022 een voorstel (motie) aan van GroenLinks, ChristenUnie, CDA en PvdA om toch iets aan de kruising Oosterspoorplein te doen. Waarom is dat dan niet gebeurd?

Letterlijk genomen is de destijds door GroenLinks opgestelde motie M22-46 wel degelijk uitgevoerd. Ze vroeg namelijk aan de wethouder: ‘De raad een voorstel voor te leggen om de Kleine Drift tussen Larenseweg en Zuiderweg vooruitlopend op de verdere uitwerking van Bruisend Hart zo veilig mogelijk in te richten en daarmee de veiligheid voor langzaam verkeer te vergroten.’ Dat voorstel kwam er ook, afgelopen voorjaar. Maar de raad was niet tevreden. Ook ondergetekende niet: rood asfalt en de kiss & ride-plekken nog verder richting plein verplaatsen komt de veiligheid niet ten goede. Integendeel. Niet meer overzicht, niet meer oversteekplaatsen voor voetgangers, wel meer ruimte voor auto’s om extra gas te geven.

Maar de boel zo laten totdat Bruisend Hart eindelijk af is? Nee, dat willen we dus ook niet. Daarom heeft de PvdA een nieuwe motie geschreven. Insteek: geen ‘voorstel’ maar concrete maatregelen als ‘oplossingsrichting’. De kiss & ride-plekken op de Kleine Drift opheffen (er zijn er genoeg op de Zuiderweg) en de kruising zo aanpassen dat auto’s én fietsers (e-bikers etc.) hun snelheid wel moeten temperen. Denk aan een verhoogde kruising of minimaal vier flinke drempels. Over de details kunnen we verder praten. Zo lijkt mij een duidelijker aangegeven voorrangsfietspad mét aan weerszijde op de Kleine Drift een stopbord een prima aanvulling. Dito zebrapaden op de Kleine Drift (beide zijden kruispunt) of een ‘auto te gast’-inrichting tussen plein en winkels, zodat voetgangers vrij kunnen oversteken. Om te voorkomen dat automobilisten toch even stoppen voor een pakje sigaretten of een snelle hap, zal er een stopverbod moeten komen mét fysieke maatregelen (betonnen plantenbakken) om dat verbod te bekrachtigen.

Let wel, dit is nog steeds geen garantie dat er nooit meer een aanrijding zal plaatsvinden. En het zijn ook nog steeds tijdelijke maatregelen, tot aan de herinrichting van het Oosterspoorplein/Bruisend Hart. Maar ze halen de snelheid eruit, geven voetgangers ruimte om overal vanaf het plein over te steken – en dus niet alleen op de kruising – en maken de situatie een stuk overzichtelijker.

Joop Lahaise

In Hilversum telt iedereen mee. In het rijke Gooi mag niemand in armoede leven en is iedereen zeker van een menswaardig bestaan. De gemeente zet in op het bestrijden van armoede, op effectieve schuldhulp en het begeleiden van wie dat nodig heeft naar werk, scholing of een zinvolle bijdrage aan de gemeenschap. Een uitkering moet

Meer over Joop Lahaise

Laat uw informatie achter