In het Oude Postkantoor worden nog steeds postzegels verkocht

Door Privé: Femke van Drooge op 10 oktober 2019

Wonen in het Postkantoor” – op deze mooie website staan woningen te koop in het Oude Postkantoor aan de Kerkbrink. Hilversum behoudt weer een klein stukje erfgoed met een nieuwe functie. Maar wat blijkt, nieuwe functie? Er worden nog steeds postzegels verkocht, zo lijkt het.

Mini-woninkjes van 60m2 staan te koop voor een vraagprijs vanaf 3 ton. Volgens de makelaars is dit ‘middelgroot’, maar de waarheid is toch echt anders. Tijd om vragen te stellen aan het college.

Voorwaarde van het college is niet gehaald

Het college heeft namelijk toestemming gegeven tot het bouwen van deze woningen onder voorwaarde dat minimaal 1/3e daarvan als ‘middelduur’ worden verkocht. De goedkoopste woningen worden aangeboden voor een prijs vanaf 299 duizend euro, en dat zijn nog slechts 5 van de 21. De rest van de woningen zijn zeer ruim boven de 350.000 euro. Los van het feit dat je ook van 3 ton kan afvragen in hoeverre dit ‘middelduur’ is, vinden wij 60m2 wel heel weinig ruimte voor zo’n prijs.

Schriftelijke vragen

Dat is niet volgens de voorwaarde die het college heeft gesteld. Wij willen dus weten hoe dit kan. Ook vragen wij ons af of het niet tijd wordt, gezien de hard stijgende prijzen voor steeds minder ruimte, om ook strenger te zijn voor nieuwbouw als het gaat om prijs/kwaliteit verhouding.

Grote woorden

Deze coalitie heeft bij het aantreden het bouwen van 1000 woningen voor 1 en 2-persoons huishoudens als speerpunt benoemd. In de begroting voor 2020 wordt gerept over een investering van 1 miljoen euro voor het realiseren van deze woningen. Mooie woorden in het persbericht.

Weinig daden

Helaas bakt het college, dat alweer bijna halverwege de periode zit, er tot nu nog bijzonder weinig van. Vorig jaar nam het totaal aantal sociale huurwoningen opnieuw af en zijn er voor middenhuur zelfs niet meer dan 10 woningen gebouwd. Ondanks de investering schuift het college grotere ruimtelijke projecten zoals oa. het Circusterrein en de Mussenstraat alweer naar achter in de planning.

Zelf kleine ambities worden niet gehaald

Het Oude Postkantoor had een zeer lichte voorwaarde om slechts 1/3e koopwoningen in het middensegment te bouwen en zelfs dat is niet gehaald. Dat vinden wij erg jammer, vooral omdat het tekenend lijkt te zijn voor de handelswijze van dit college: grote beloftes doen, maar zwaar tekort komen in de uitvoering.

Download hier onze schriftelijke vragen >

Privé: Femke van Drooge

Femke van Drooge is fractievoorzitter voor de PvdA Hilversum. Zij is hier geboren en getogen en voelt zich ook een echte Hilversummer. Opgegroeid in de Hilversumse Meent, maar nu woont zij in het centrum, samen met haar man en haar hond. Van Drooge beschouwt zichzelf als sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij gelooft dat mensen

Meer over Privé: Femke van Drooge