Grotere terrassen?

Door Jacqueline Kalk op 23 januari 2022

Je zult maar horecaondernemer zijn in deze tijd. Van lock down naar lock down. Onzekerheid is troef. Horecaondernemers hebben te leiden onder de coronamaatregelen, maar zij niet alleen.

Kwetsbare groepen

De rijksoverheid heeft steunmaatregelen als de Tonk voor de ondernemers. In Hilversum willen we, als PvdA, echt kijken naar waar de klappen het hardst aankomen.

En die klappen zijn vooral terecht gekomen bij die mensen die het voor corona ook al moeilijk hadden. Mensen met 0-uren contracten, tijdelijke medewerkers, werknemers aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Kinderen voor wie het thuisonderwijs geen goede oplossing was omdat zij in te kleine huizen wonen of omdat hun ouders zelf laaggeletterd zijn of omdat de veiligheid niet vanzelfsprekend is. Die mensen moeten we helpen.

Horeca

Veel aandacht in de Hilversumse politiek is uitgegaan naar de horeca. Van een het steunkwartje extra per consumptie tot vrijstelling van de precariobelasting. Voor de anderhalve meter maatregelen werd een aparte taskforce ingericht. Niet alle voorstellen en ideeën zijn werkelijkheid geworden. Wel hebben de horecaondernemers hun terrassen in veel gevallen mogen uitbreiden. En dat is natuurlijk fijn voor hen, want met meer stoelen kun je meer gasten bedienen. De vraag is alleen of dit altijd kan.

Niet bij elke horecazaak is er ruimte voor een terras of een groter terras. Dat was niet zo voor corona en dat is ook niet zo tijdens of na corona. Deze ondernemers hebben hier dus niets aan, behalve dat hun concurrentie meer voordeel heeft. De terrasuitbreidingen moeten dus kunnen.

Als slechtzienden struikelen of op een andere manier worden gehinderd door stoelen, parasols, touwen of iets anders, is dat verkeerd. Het passeren van een terras met een buggy of rollator moet zo kunnen, dat je niet hoeft uit te wijken naar het fietspad of de weg, ook niet als er tegenliggers zijn. En we willen rekening houden met de omwonenden. Dat kan op verschillende manieren.

Omwonenden

Afhankelijk van de omstandigheden (buurt, centrum, uitgaansgebied, ruimte tot omwonenden, verkeersveiligheid) kun je zeggen dat het terras groter kan worden maar met een beperking van de openingstijden. Je kunt ook grenzen stellen aan het geluid. En je kunt zeggen dat het in bepaalde omstandigheden gewoon niet kan bijvoorbeeld als de (geluids)overlast voor omwonenden te groot zal zijn. Vooral in situaties waar er eerder geen terras was, kunnen omwonenden er echt last van hebben en daar willen we rekening mee houden. Het antwoord op de vraag of terrassen altijd groter mogen zijn om horecaondernemers tegemoet te komen, is dus afhankelijk van de omstandigheden. Eenzijdig de rekening neerleggen bij de omwonenden kan wat ons betreft in ieder geval niet.

Met betrekking tot herstel van economie en stad gaat u voorbij aan het zelfstandige herstel van de economie zoals dit zich nu al voltrekt. Wat heeft extra inzet op citymarketing, topsectorenbeleid, kunstmatige intelligentie en digitalisering MKB met de coronacrisis te maken? Wij zien meer in het helpen overbruggen van ondernemers met voldoende verdiencapaciteit, dan in generieke maatregelen zoals het kwijtschelden van precario en blijvende terrasuitbreiding. Deze maatregelen komen niet per definitie terecht bij die ondernemers die het zwaarste zijn getroffen.

De horeca en de detailhandel krijgt ook harde klappen. De coronaherstelagenda van het college schiet hier helaas te kort op. Veel aandacht gaat uit naar de horeca en de steunpakketten vanuit de landelijke overheid zijn vaak onvoldoende om alle schade te compenseren.

Corona herstelagenda schiet te kort

Deze coronaherstelagenda is niet de agenda die wij ons hadden voorgesteld. Hij is te weinig gericht, te algemeen. En hij gaat voorbij aan hoe we er nu weer voor staan.

Deze coronaherstelagenda schiet te kort. Niets over woningnood waardoor dat mensen die tijdens corona zijn gescheiden niet uit elkaar kunnen, niets over depressieve jongeren en te weinig over eenzaamheid. Teveel van de acties die er wel in staan, zijn normaal beleid maar niet specifiek gericht op de slachtoffers van de coronacrisis. Maar ook de urgentie lijkt te ontbreken. U kunt beter de mensen die een Tozo hebben aangevraagd pro-actief benaderen dan een loket op te richten.

Wij kunnen deze herstelagenda niet vast stellen. Er is een echte herstelagenda nodig, gericht op die specifieke groepen die daadwerkelijk hard getroffen zijn, incl de verenigingen en clubjes die inmiddels hun deuren hebben gesloten. In onze motie M21-19 hebben wij gepleit voor de aansluiting bij het landelijk programma Maatwerk Multiprobleemhuishoudens en de versnelling van de brede schuldenaanpak. Dat blijven we doen en daarom brengen wij vandaag de aangehouden motie alsnog in stemming.

Jacqueline Kalk

In het dagelijks leven: Secretaris/Directeur Centrum voor Lokaal Bestuur (CLB) Gelijke kansen voor iedereen, solidariteit, niet op je handen zitten, maar dingen doen. Voor mij is dat zo vanzelfsprekend dat ik me er over blijf verbazen dat niet iedereen zo denkt. De sociaaldemocratie is mij met de paplepel ingegoten. Met twee ouders, die beide actieve

Meer over Jacqueline Kalk