Door Jacqueline Kalk op 20 november 2023

‘Begroting Hilversum doet niets aan tweedeling’

De gemeenteraad besliste in november over de Begroting 2024. Waar geeft Hilversum zijn geld aan uit? Wat krijgt voorrang en wat moet wachten? Het meeste ligt gewoon vast, in aangenomen beleid en het bestuursakkoord. Toch is de begroting hét moment voor partijen om dat beleid nog eens tegen het licht te houden. PvdA-fractievoorzitter Jacqueline Kalk vraagt meer aandacht voor de ‘gewone’ Hilversummer.

“Bij de Kadernota vertelden we over Jos en Ans. U weet het vast nog wel, een heel gewoon Hilversums gezin. We hadden ook Fatima en Fouad kunnen noemen of Ingrid en Mo. In de Kadernota ging het nog om het Hilversum met een veelkleurig talentenpalet en ontwikkelkracht. Daar lezen we niets meer over, laat staan over de nieuwe bestuurscultuur. Hoe vluchtig kunnen ideeën zijn.

Hilversum is de stad van de tweedeling. En dan gaat het niet om de vraag of Hilversum een stad is of een dorp. Nee, dan gaat het er om of Hilversum er voor iedereen is, iedereen gelijke kansen biedt. Of al onze wijken even groen zijn? Of dat de scholen overal even goed zijn? Hilversum is de plaats van de gescheiden werelden, van strikt gescheiden bubbles. Jos en Ans komen niet in
Trompenberg. Wat hebben ze er te zoeken. En een feestje voor onze 600ste verjaardag gaat dit ook niet echt veranderen.

Welk Hilversum willen we zijn? Een Hilversum dat fors investeert in de aanpak van overgewicht of dat geen fastfood-onderneming ook maar een strobreed in de weg legt. Een Hilversum dat kiest voor gematigde groei of dat de woningnood en de huisjesmelker echt aanpakt. Het Hilversum dat goede en betaalbare woningen bouwt of vindt dat een sociale huurwoning kleiner
mag zijn dan het kleinste tiny house. Het Hilversum dat eenderde sociale huur belooft, maar toestaat dat het aantal sociale huurwoningen alleen maar minder wordt… dat zegt meer te willen investeren in zorg en jeugd maar tegelijkertijd een miljoen aan bezuinigingen doorvoert en de wachtlijsten voor hulp bij het huishouden en de jeugdzorg laat bestaan.

Laten we beginnen met 2 miljoen op te plussen voor de jeugdzorg. Het is toch raar om nu een miljoen te bezuinigen terwijl er 2 miljoen meer nodig is om onze kinderen de juiste zorg te bieden. En dan hebben we het nog niets eens over van het gas af of hoe we de huizen van iedereen zo snel mogelijk verduurzamen. Ook hier zien we de tweedeling die Hilversum zo kenmerkt. Voor de huiseigenaren is er van alles mogelijk: advies, subsidies en leningen. De huurder moet maar afwachten wat zijn corporatie gaan doen. Zelfs de energiecoach komt niet langs voor een adviesgesprek.

Alleen stenen stapelen maakt nog geen fijne stad of dorp. Daarom kijken we kritisch naar onderwijs, media en cultuur. Daar vinden we veel wensdenken. Niet iedere Hilversummer is blij met de helft meer bezoekers aan evenementen in de openbare ruimte. Wij zien liever meer bezoekers aan musea en cultuurpodia, maar dat gaat niet vanzelf. Dat vergt extra investeringen. En
anders dan vaak gedacht kost cultuur niet alleen, maar levert het juist geld op, zoals onlangs becijferd in het rapport Een schat van waarde.

Positief zijn we over de ambitie om ons culturele erfgoed beter op de kaart te zetten, zoals het unieke Zonnestraal. Dat dit bouwwerk met zijn rijke geschiedenis nog steeds geen Unesco Werelderfgoed is, blijft verbazen. Het sanatorium een waardige bestemming geven, met respect voor het landgoed en zijn bewoners lijkt via het convenant echter onvoldoende geborgd.Bij onderwijs zien we investeringen in schoolgebouwen – waaronder belangrijke monumenten. Daarin steunen we het college, maar we willen ook daar meer gevoel voor urgentie zien. Leerlingen en leerkrachten zitten te vaak in muffe, moeilijk te verwarmen, te kleine lokalen, soms ook nog zonder fatsoenlijk gymzaal. Dat helpt ook niet bij het aantrekken van nieuwe
leerkrachten.

Dan het verkeer. De Mobiliteitsvisie belooft een uiterst zachte overgang van autostad naar wandel- en fietsstad. Daar hoort een autoluw centrum bij, met minder zwaar vrachtverkeer. Liever extra geld naar fietsparkeren aan de oostzijde van het station, dan een dure verdieping van het spoorviaduct over de Lage Naarderweg voor hoge vrachtwagens. Het is ook echt de hoogste tijd
voor het veilig maken van kruisingen voor fietsers en voetganger en voor autovrije trottoirs in overvolle woonstraten. In plaats van het ophogen van de normen voor geluidsoverlast, willen we dat de gemeente en politie de strijd aanbinden met opgevoerde motoren en auto’s.

Hilversum noemt zich ‘mediastad’. Dat klinkt veelbelovend, zeker voor wie het samenspel tussen media en democratie nog serieus neemt. Maar waar zijn de investeringen in lokale journalistiek? Hoofdredacteuren van lokale kranten trekken aan de bel. De streekpers en lokale media staan onder druk. NH Gooi kan veel meer betekenen als kweekvijver en als tegenmacht. Dat NH Gooi straks door het Rijk wordt gefinancierd wil niet zeggen dat de gemeente achterover kan leunen.

Collega’s, voor Jos en Ans, Fatima en Mohammed verandert er weinig met deze begroting. Zij horen nog steeds over de grote plannen, die veel geld kosten en goed zijn voor Hilversum: de bibliotheek, Stationsgebied, Arenapark. Maar aan de tweedeling doet deze begroting niets. En dat stelt ons teleur. Voorzitter, voor de PvdA blijft het de vraag hoe deze begroting bijdraagt aan betere kansen voor de kinderen van Jos en Ans, en die van Fatima en Mohammed. Vier van onze 1.250 kinderen die in armoede opgroeien. In ons Hilversum.”

Jacqueline Kalk

In het dagelijks leven: Secretaris/Directeur Centrum voor Lokaal Bestuur (CLB) Gelijke kansen voor iedereen, solidariteit, niet op je handen zitten, maar dingen doen. Voor mij is dat zo vanzelfsprekend dat ik me er over blijf verbazen dat niet iedereen zo denkt. De sociaaldemocratie is mij met de paplepel ingegoten. Met twee ouders, die beide actieve

Meer over Jacqueline Kalk