29 april 2013

De Hilversumse woestijn wordt bebouwd

Op 15 mei wordt de grootste binnenstedelijke woestijn van Nederland bebouwd, dan start namelijk de bouw van Villa Industria! Op de hoek van de Jan van der Heijdenstraat/Lorentzweg begint de bouw van een indrukwekkend project!

Het gif zat een beetje dieper!

Vaak wordt vergeten dat de oorsprong van Villa Industria een bodemsanering was. De gasfabriek uit vervlogen tijden had een gigantische bodemverontreiniging veroorzaakt. Juist vanuit de noodzaak om eindelijk deze bodemverontreiniging aan te pakken is Villa Industria ontstaan, namelijk de verantwoordelijkheid nemen om de fouten uit het verleden te willen herstellen en ervoor zorgen dat onze kinderen weer in een schoon Hilversum komen te wonen. De klus bleek echter toch wel iets gecompliceerder als gedacht, want het gif zat behoorlijk diep. Dus na jaren van graven, in onder andere teerputten, kwam eindelijk de “bestuurlijke witte rook” uit het provinciehuis in Haarlem. De bodem werd schoon verklaard.

Villa Industria, een prachtig bouwplan!

Als de gehele Hilversumse woestijn is bebouwd, weet ik zeker dat er een heel mooi bouwplan is gerealiseerd. De huidige virtuele impressie, geleverd door de woningcorporatie “de Alliantie”, is al heel indrukwekkend. Al het blik wordt onder de woningen geparkeerd, de gashouderwoningen op de hoek van de Minckelersstraat/Jan van der Heijdenstraat geven een mooie knipoog naar het roemruchte verleden. Ook het laatste smetje wordt weggewerkt, namelijk de KPN centrale. Bij de start van het project Villa Industria (toch ruim 13 jaar geleden) nog een onmogelijkheid, want het weghalen van de centrale was toen een miljoenenklus, maar dankzij de voortschrijdende techniek zijn de miljoenen hier verdampt in een simpele kleine schakelkast! Ook bij deze voormalige centrale worden nu woningen gepland die aansluiten op het volledige plan!

We starten met 113 huurwoningen

De gehele nieuwe buurt zal bestaan uit 350 woningen, zowel koop- als huurwoningen, overigens allemaal verschillende type woningen zoals ook onder andere pakhuizen en twee onder een kapwoningen. Maar waar momenteel de meeste vraag naar is, wordt het eerste gebouwd, namelijk 113 huurwoningen! Verdeeld over twee woonblokken. Wat velen niet meer mogelijk hielden, wordt nu toch waarheid en we helpen de volkshuisvesting er ook nog mee! 15 mei wordt gestart met het bouwen van huurwoningen, zodat de Hilversumse woestijn langzamerhand verdwijnt!