Zorg begroting: de wethouder is weg, maar onze bezwaren nog niet

Door Jacqueline Kalk op 9 november 2018

Wethouder Pelsink is afgetreden, een moedig en wijs besluit waar we als PvdA respect voor hebben. Maar daarmee zijn onze bezwaren tegen de begroting 2019 op het gebied van zorg niet opgelost. Voor 2018 is er nu al een tekort van vier miljoen en ligt er nu een wijzigingsvoorstel. In dit voorstel wordt alvast een voorschot genomen op 2019 door een drietal zaken te veranderen. Drie zaken die de Hilversummer die zorg nodig heeft direct raken en die verstrekkende gevolgen kunnen hebben.

Indicatieloos werken

Het college stelt voor om meer indicatie-loos te gaan werken. Dat vergt enige uitleg. Heb je nu zorg nodig, dan doe je een verzoek aan de gemeente via het sociaal plein. Bijvoorbeeld voor een woningaanpassing zoals een traplift, hulp in de huishouding of dagbesteding voor ouderen. Je krijgt dan een gesprek en een verslag waarin staat wat de gemeente voor je kan doen, met andere woorden welke zorg je krijgt aangeboden. Bijvoorbeeld 3 uren hulp in de huishouding of drie dagen opvang bij Heelo. Dit heet een beschikking en op basis van die beschikking weet je waar je op kunt rekenen. En als je het er niet mee eens bent, kun je bezwaar maken.

Minder zorg en meer welzijn

Het college wil minder zorg en meer welzijn. Dat klinkt mooi maar is vooral een verkapte bezuiniging. Wij willen ook meer welzijn. Jongerenwerk, maatschappelijk werk enz is allemaal hartstikke belangrijk. Maar meer welzijnswerk is niet per definitie een antwoord op alle hulpvragen en kun je ons inziens ook niet gebruiken om de zorg goedkoper te maken. Zorgvragen blijven er altijd, en niet alle eenzame ouderen of ouderen met beginnende dementie zijn geholpen met meer welzijnsactiviteiten. Daar is echt meer voor nodig.

1,5 miljoen euro bezuinigen

Het college denkt wel dat met de combinatie van indicatie-loos werken en meer verwijzingen naar algemene welzijnsactiviteiten in plaats van zorg op maat, 1,5 miljoen euro te kunnen bezuinigen. Wij denken dat dit niet kan zonder dat de Hilversummer daar de dupe van wordt. Zowel door niet de zorg te krijgen die iemand nodig heeft, als door het verslechteren van de positie van de cliënt doordat er geen bewaar meer mogelijk is.

Betaalde zorg door vrijwilligers?

Daarnaast wil de gemeente meer Hulp in de Huishouding laten uitvoeren door vrijwilligers. En daar ging onze discussie met de inmiddels afgetreden wethouder Pelsink over. Hulp in de Huishouding is gewoon betaalde arbeid, bijvoorbeeld via Alfazorg of via Amaris. Als je tot beleid maakt om deze betaalde arbeid door vrijwilligers te laten uitvoeren heet dat arbeidsmarktverdringing. Immers vrijwilligers doen dan werk wat eerder altijd betaald werd. Dat is verboden, gelukkig. Daarom hebben wij de wethouder, dus het college gevraagd, dit uit het beleid te schrappen. Dat is toegezegd, maar we moeten er als PvdA boven op blijven zitten dat betaald werk nooit wordt verdrongen door onbetaalde arbeid.

Met het aftreden van wethouder Pelsink is dit probleem niet opgelost of veranderd.

Jacqueline Kalk

In het dagelijks leven: Secretaris/Directeur Centrum voor Lokaal Bestuur (CLB) Gelijke kansen voor iedereen, solidariteit, niet op je handen zitten, maar dingen doen. Voor mij is dat zo vanzelfsprekend dat ik me er over blijf verbazen dat niet iedereen zo denkt. De sociaaldemocratie is mij met de paplepel ingegoten. Met twee ouders, die beide actieve

Meer over Jacqueline Kalk