Sociaal werk in tijden van corona

Door Puck Kerkhoven op 2 oktober 2020

Interview met Houriya Harrane van Versa Welzijn

De samenleving komt voorzichtig weer op gang, coronamaatregelen worden stapsgewijs versoepeld. Zo ook in de Hilversumse buurthuizen, wijkcentra en ontmoetingslocaties van Versa Welzijn. Een zucht van verlichting, want als iets is gebleken tijdens deze corona crisis, dan is het wel hoeveel behoefte we met elkaar hebben aan écht sociaal contact!

PvdA afdeling Hilversum legt haar oor te luister bij Houriya Harrane, spreekbuis voor de Hilversumse Versa wijk- en buurtteams. Zelfs tijdens lockdown opereerden zij tot in de kwetsbaarste haarvaten van de stad.

Waar zat de pijn tijdens lockdown?

‘De overheidsmaatregelen ter bestrijding van het virus hadden grote gevolgen voor het sociale leven en de wijkgemeenschappen. Onze wijkcentra en buurthuizen waren niet meer toegankelijk. Ze moesten hun activiteiten staken, waardoor de bewoners hun ontmoetingsplek en sociale contacten ineens kwijtraakten. Niet alleen voor de bezoekers maar ook voor de grote groep vrijwilligers waren de gevolgen enorm. Deze tijd heeft weer eens laten zien hoe groot onze behoefte is aan contact en ontmoeting.

Veel hulp en advies verstrekten de sociaal werkers telefonisch en in videocalls. En als het niet anders kon één op één fysiek; ook op straat en in de wijken waren we actief. Alleen al om te voorkomen dat er mensen in deze verwarrende tijden buiten de radar zouden verdwijnen.

Sociale onthouding bleek voor jongeren zacht gezegd een uitdaging. Plotseling vielen alle vormen van offline jongerenwerk stil. Ineens geen groepsactiviteiten meer, geen live coaching, geen inloop en geen voorlichting. De jongerenwerkers van Versa speelden met veel creativiteit en improvisatievermogen, snel in op leefwereld van de Hilversumse jongeren in coronatijd. Ze organiseerden zowel off- als online activiteiten, die massaal werden bezocht.

Om voor ouderen aansluiting te creëren en eenzaamheid te voorkomen stelde Versa Welzijn onder andere Compaan tablets en laptops beschikbaar om contact met familie en vrienden, bijvoorbeeld door beeldbellen, makkelijker te maken via. Dat bleek, met een beetje liefdevolle begeleiding, verrassend goed te werken.’

Hoe hulpvaardig bleek Hilversum?

‘Het was een heftige tijd; emotioneel zwaar voor wie erdoor werd geraakt, en dat was vrijwel iedereen. We liepen aan tegen eenzaamheid, isolement, (rouw)verwerking, zorgen over gezondheid en inkomen, acute schulden, huiselijke stress, opvoedkundige problemen, vraag naar huiswerkondersteuning, verveling, …. de lijst is lang.

Gelukkig stond (en staat!) daar een enorme golf aan hulpvaardigheid en gemeenschapszin tegenover. Hartverwarmend, al die initiatieven die spontaan ontstonden!

Er was in het begin zelfs meer hulpaanbod dan -vraag. Mensen wisten moeilijk te benoemen waaraan ze precies behoefte hadden. Sociaal werkers van Versa hebben toen flyers met bereikbaarheidsgegevens huis aan huis verspreid, met daarin voorbeelden van allerhande hulpvragen; van boodschappen doen en hond uitlaten tot schuldhulp en huiswerkhulp. Dat maakte het makkelijker gericht hulp te vragen en konden wij de vraag gaan koppelen aan alle aangeboden initiatieven.

Veel veranderingen in jullie werk!

‘Inderdaad, er is veel veranderd’ beaamt Houriya. ‘ Ook nu de wijkcentra weer zijn opengesteld en activiteiten geleidelijk worden hervat. De gezondheid van onze klanten, medewerkers en vrijwilligers heeft daarbij uiteraard de prioriteit. Alle nodige maatregelen hebben we genomen om alles veilig en in vertrouwen te laten verlopen; we hebben onze locaties op een veilige manier ingericht. Voor verschillende activiteiten kan je alleen op afspraak of via inschrijving terecht. Voorafgaand aan het bezoek ontvangt de bezoeker telefonisch en/of via mail de veiligheidsrichtlijnen die gevolgd moeten worden. En, dat zal duidelijk zijn, door de 1.5 meter maatregel kunnen we voorlopig helaas(!) veel minder mensen tegelijk ontvangen in onze ruimtes.

In deze heropstartfase, met alle nieuwe spelregels, in een sterk veranderd werkveld, is het elke dag weer zoeken naar de mogelijkheden en kansen. We hopen natuurlijk heel hard dat een nieuwe lockdown uitblijft, maar bereiden ons wel voor.’

Wat verwachten jullie voor de komende tijd?

‘We zijn ons ervan bewust dat ons werk nu, maar ook in het postcorona tijdperk, hard nodig zal blijven. Het gaat nu om het opnieuw bouwen aan de Hilversumse buurten en wijken. We houden rekening met een toename aan kwetsbaarheid, werkloosheid, schulden, instabiliteit in financiële situaties en relaties, stijgende vraag naar opvoedingsondersteuning, stress vermindering, ….  wie weet wat nog meer. Belangrijk speerpunt daarbij is: investeren in de opgebloeide gemeenschapskracht en het verduurzamen daarvan. En het structureel onderhouden van de gebleken veerkracht.’

Tot slot wil Houriya dit nog graag kwijt namens alle Hilversumse ‘gebiedsgerichte teams’, zoals ze officieel heten: ‘We prijzen ons heel gelukkig met de samenwerking met Stichting Present; online meldpunt voor inwoners die (vrijwillige) thuishulp nodig hebben of willen bieden. En niet te vergeten met ons eigen, ongelofelijk waardevolle groep van Versa vrijwilligers.’ Belangstelling? Dan kunt u zich aanmelden bij Versa: 035-623 11 00

Voor een volledig en actueel overzicht, zie: https://www.versawelzijn.nl/corona/

Het interview met Houriya vond plaats voordat de strengere maatregelen bekend werden. De wijk- en jeugdcentra zijn slechts beperkt open, veel groepsactiviteiten zijn tijdelijk gestaakt.

Waar ben je naar op zoek?