Een ‘daadkrachtig’ besluit..? Straatnaam blijkt grote misser

Door Privé: Femke van Drooge op 18 juni 2018

Het ‘daadkrachtige’ besluit van het college om het Molenpad te hernoemen naar de Burgemeester Bootweg blijkt een grote misser. Niet alleen zijn bewoners rond de nieuwe weg helemaal niet gekend in de besluitvorming, ook burgemeester Boot zelf blijkt een controversiële keuze om te eren met een straatnaam. De PvdA en SP steunen de inwoners en stellen vragen.

In maart kwam het college met het besluit om het pad te vernoemen naar oud-burgemeester Boot.
Wethouder Jaeger kondigde dit besluit van het vorige college vol trots aan op Twitter en noemde het een ‘ode aan daadkracht’ . Rebekka Timmer (SP) en Femke van Drooge (PvdA) zijn bang dat de zogenaamde ‘daadkracht’ van het college ten koste is gegaan van de zorgvuldigheid.

De woningen aan de nieuwe weg, die volgens de projectontwikkelaar op privéterrein gelegen zijn, zijn verkocht op het adres Molenpad. De naam is een verwijzing naar de molen ‘de Ruyter’ die er ooit stond en naar het molenaarshuis dat op de hoek van de ’s-Gravelandseweg en het Molenpad staat.

De inwoners zijn dan ook onprettig verrast met de plotselinge naamsverandering. Enerzijds omdat zij de naam Molenpad een perfecte naam voor hun weg vinden. Anderzijds omdat zij nooit zijn betrokken bij de plannen van B&W. “De kopers zijn niet gekend in de naamsverandering”, schrijft bewoner Jaap van der Harst in zijn mail aan de raad. De bewoners hebben bezwaar aangetekend. De PvdA en SP pakken de handschoen op en steunen de inwoners.

Maar evenals de communicatie, blijkt ook het vooronderzoek naar oud-burgemeester Boot gebrekkig te zijn geweest. De burgervader van het zestiger jaren Hilversum wordt door het college geroemd als eerste ‘mediaburgemeester’. Hetgeen hem de eer van een straatnaam zou opleveren. In de overwegingen staat echter niet opgenomen dat de heer Boot zich in de jaren ’70 en ’80 een groot voorstander van de apartheid in Zuid-Afrika betoonde. Ook hield hij de oud-burgemeester er tal van controversiële opvattingen op na.

Zijn boek “Praatboek uit Zuid-Afrika” uit 1982 is Boots pleidooi voor de ‘Grote Apartheid’ in Zuid-Afrika. Het is de idee dat mensen van kleur moeten worden weggestopt in hun eigen, haast reservaat-achtige stukjes land, de zogenaamde ’thuislanden’. De omstandigheden in deze ‘landen’ waren ronduit verschrikkelijk. Tevens worden zwarte mensen in het boek omschreven als kannibalen, analfabeten, en mensen zonder inventiviteit.

Beide partijen gaan ervan uit dat het college niet op de hoogte was van deze kant van oud-burgemeester Boot toen zij dit besluit nam in maart. “Het zou ontzettend problematisch zijn om een uitgesproken voorstander van de apartheid te eren met een straatnaam”, aldus Rebekka Timmer (SP) en Femke van Drooge (PvdA). De linkse oppositiepartijen willen weten wat het college met deze informatie gaat doen, en of zij voornemens is de huidige plannen te stoppen om vervolgens alsnog met bewoners in gesprek te gaan over de straatnaam.

Art41 Vragen Burg. Bootweg PvdA & SP >

Privé: Femke van Drooge

Femke van Drooge is fractievoorzitter voor de PvdA Hilversum. Zij is hier geboren en getogen en voelt zich ook een echte Hilversummer. Opgegroeid in de Hilversumse Meent, maar nu woont zij in het centrum, samen met haar man en haar hond. Van Drooge beschouwt zichzelf als sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij gelooft dat mensen

Meer over Privé: Femke van Drooge