17 januari 2013

Onveiligheid voetgangers en fietsers op rotonde op Amaliatunnel aan de kaak gesteld

Gisteravond heeft de Partij van de Arbeid Hilversum vragen gesteld aan verkeerswethouder Erik Boog over de (on)veiligheid op de nieuwe rotonde boven de onlangs geopende Amaliatunnel. Tijdens mijn rijlessen mag ik met regelmaat langs en over de nieuwe rotonde. Steevast kies ik de rotonde in plaats van de tunnel. Dit is gekomen doordat mijn rijinstructrice mij attendeerde op een onveilig gedeelte op de rotonde.

Wat is de situatie

Op de rotonde bij de nieuwe Amaliatunnel staat aan beide kanten een hek. Wanneer je aan komt rijden vanaf de A27 of vanuit de Oosterengweg (richting Soestdijkerstraatweg) ontnemen die hekken het zicht op aankomende voetgangers en fietsers.
Nou begrijp ik best dat er haaientanden staan en dat je bij een rotonde altijd op moet letten. Maar om nou te voorkomen dat een automobilist de voetgangers en fietsers over het hoofd ziet, is het zaak dit gedeelte van de rotonde overzichtelijker te maken. Fijn voor de veiligheid van alle verkeersdeelnemers.

Onze vragen aan de wethouder waren de volgende:
1. Is deze onveilige situatie u bekend?
2. Is er wat te doen aan dit onveilige en onoverzichtelijke deel van deze nieuwe rotonde?

De antwoorden van de wethouder:
De situatie is bekend en er is wat aan te doen!
Het hekwerk zal worden vervangen door een hekwerk met horizontale spandraden (daardoor zou er meer zicht voor de automobilist moeten ontstaan) en er komt een waarschuwingsbord met knipperlichten om de automobilist te waarschuwen dat er voetgangers en fietsers zijn die hier kunnen oversteken.

Deze maatregelen worden aan beide kanten van de rotonde uitgevoerd, zodat er aan beide kanten van de rotonde duidelijk gemaakt wordt dat het een onveilige situatie betreft en dat je er dus goed moet opletten. Zo’n zelfde bord is al 2x in gebruik in de Krugerbocht, knalgeel met felle oranje knipperende lichten. Wij gaan er vanuit dat deze oplossingsrichting de juiste is, maar zullen het natuurlijk blijven monitoren.

Mocht u nou nog meer punten hebben in Hilversum die u onveilig vind? Neem dan gerust contact met ons op! We gaan graag met u langs de plekken om deze te bekijken. En maken daar ook graag melding van bij de wethouder. (u kunt onze fractie bereiken op [email protected]).
Overigens wordt er dit jaar weer in samenwerking met diverse partijen (Veilig Verkeer Nederland, Fietsersbond, Politie etc.) een lijst gemaakt met situaties die niet wenselijk zijn.

Zo zijn we samen onderweg naar een veiliger Hilversum!