Door Kees Bakker op 13 juli 2024

Wijdemeren erbij: zorgen en kansen

De gemeenteraad nam woensdag 10 juli een belangrijke stap richting samengaan met Wijdemeren. Met 31 stemmen voor en 6 tegen nam de raad het principebesluit aan waarmee vervolgstappen kunnen worden gezet richting fusie.

Ook  de raad van Wijdemeren nam eenzelfde besluit, met 17 tegen 2 stemmen. Een absolute meerderheid dus, net als in Hilversum. Beide gemeenten gaan nu samenwerken om per 1 januari 2027 tot één gemeente te komen.

Waarom een fusie? Wat hebben Hilversum en Wijdemeren gemeen? Helemaal vrijwillig gebeurt dit alles niet. De gemeente Wijdemeren komt na een lange worsteling tot de conclusie dat zij niet langer in staat is aan alle eisen en verplichtingen te voldoen. Het ontbreekt de gemeente, jaren geleden ontstaan uit een aantal dorpskernen, aan bestuurskracht. Van gemeenten wordt steeds meer verwacht, taken die voorheen voor rekening van de rijksoverheid kwamen.

De bespreking in de raadscommissie van Wijdemeren maakte al snel duidelijk dat ook partijen die een paar jaar geleden nog voor zelfstandigheid waren nu inzien dat het zo niet langer gaat. Dat betekent nogal wat. Je zelfstandigheid opgeven, daar is moed voor nodig. Des te opvallender was de opstelling van Hart voor Hilversum. Als coalitiepartij nog voor een samengaan, maar sedert deze lokale partij voor de oppositie koos is de koers 360 graden gedraaid, om in Loosdrechtse zeiltermen te blijven.

Bij de PvdA staat solidariteit hoog in het vaandel, voor de eigen inwoners én die van de buurgemeente. Wij laten de inwoners van Wijdemeren niet in de steek. Dat doen we overigens met voldoende oog voor de belangen van Hilversum. Met Wijdemeren staan we als grootste gemeente in onze kleine regio Gooi en Vechtstreek sterker dan wanneer we niets zouden doen. Ook onze regiovoorzieningen staan op het spel.

Herindeling vergt heel wat stappen. De fusie is pas een feit als de Eerste Kamer er mee heeft ingestemd. Met het principebesluit kunnen de colleges van Hilversum en Wijdemeren alvast de volgende belangrijke stap zetten: het opstellen van een herindelingsontwerp. Dat moet voor december klaar zijn. Daarin komen belangrijke zaken aan de orde:

• Wat levert de fusie de Hilversummers op?
  • Wat zijn de gevolgen op financieel terrein?
  • Participatie van inwoners, ondernemers en instellingen.

Zorgen en kansen

De PvdA is zich bewust van de vragen en zorgen bij onze bewoners. Wat gaat dat de Hilversummer kosten?  Wat we weten is dat de OZB (onroerende zaakbelasting)  in Wijdemeren voor huiseigenaren hoger is dan in Hilversum en dat we tot één tarief moeten komen. Dat heet harmoniseren. Het lijkt erop dat de Hilversummer na de fusie iets duurder uit zal zijn, terwijl de inwoner van Wijdemeren wellicht minder zal hoeven te betalen. Maar dat is nog lang niet zeker. Bovendien is de OZB afhankelijk van de waarde van je huis.

Als PvdA Hilversum zien we ook kansen en voordelen. Een van de mogelijke voordelen is het vlottrekken van een aantal bouwprojecten in Wijdemeren, door de grotere gezamenlijke slagkracht. Dat zou goed nieuws zijn voor woningzoekenden in Hilversum en Wijdemeren. En Hilversum krijgt er natuurlijk een prachtig natuur- en recreatiegebied bij, met een grote regionale aantrekkingskracht.

Als PvdA-fractie zien wij uit naar het opstarten van het overleg met onze collega’s uit Wijdemeren, direct na de zomervakantie. Het is positiever om met hen te praten dan over hen.

Kees Bakker

Ik ben in Hilversum geboren en woon al meer dan veertig jaar in het prachtige “Over het spoor”-deel van Hilversum. Mijn kinderen zijn hier geboren, en twee van mijn kleinkinderen wonen ook in onze mooie woonplaats. Hilversum is de grote stad van het Gooi. Het staat voor een groot aantal uitdagingen die om nieuwe oplossingen

Meer over Kees Bakker