Vorige week publiceerde Hilversum Citymarketing de allereerste officiële evaluatie van de intussen beruchte Mediamile. Nog dezelfde dag stonden de artikelen op de website van de Gooi- en Eemlander en Gooi en Eembode: “Nieuwe Mediamile is een succes – twee keer zoveel bezoekers”.
Volgens de evaluatie was de Mediamile na een ietwat lastige opstartperiode nu toch echt lekker bezig. Wel tweehonderd bezoekers per maand in de afgelopen twee maanden! Méér dan twee keer zoveel bezoekers per maand als in het jaar daarvoor. Een mooie boodschap van de stichting Citymarketing.
Maar wie even verder leest en bekend is met de achtergrond van de Mediamile komt toch echt tot een andere conclusie. Stichting Citymarketing had voor 2019 aangegeven 10.000 bezoekers te verwachten. Dat blijken er slechts rond de 1400 te zijn. Hebben we echt een kwart miljoen euro aan subsidie gegeven voor het ontwikkelen van een app die slechts 1400 bezoekers trekt? Heeft de gemeente Hilversum echt 125 euro per bezoeker uitgegeven voor een wandeling van één kilometer?
Ik houd er niet van als mensen oneerlijk zijn. Deze evaluatie heeft alle kenmerken van een misleidend verhaal: vage cijfers, het achterhouden van belangrijke context, een jubeltoon die niet passend is bij de werkelijke resultaten. Voor ons voldoende reden om een stevige vragen te stellen aan de verantwoordelijk wethouder.
De Mediamile is uiteindelijk slechts een klein onderdeel van onze cultuur- en mediabestedingen natuurlijk. Maar de manier waarop er met feiten en cijfers wordt gegoocheld om maar een positief beeld neer te zetten bevalt me niets. Het voelt steeds meer kenmerkend voor de gesubsidieerde partijen die onder verantwoordelijkheid van deze wethouder Cultuur en Media vallen. Ik hoop dat de wethouder zich in de toekomst harder zal uitspreken tegen dit soort ‘fake news’. En als het nodig is, dan helpen wij hem wel te herinneren.