Door Joop Lahaise op 20 december 2024

Hub Kerkelanden geschrapt, onrust blijft

Komt-ie er of komt-ie er niet? In de laatste raadsvergadering van het jaar, op 18 december, ging het enigszins onbedoeld over de ‘mobiliteitshub’ aan de Kerkelandenlaan. Die wordt namelijk genoemd in de verbeterplannen voor de bedrijventerreinen van Zuidwest. Omwonenden zijn ongerust. Terecht, vond de PvdA en dus stelden wij voor om de hub uit de Gebiedsagenda Bedrijventerrein Zuidwest te schrappen. Het amendement werd aangenomen, maar leverde onverwacht nog meer ruis op in plaats van de beoogde duidelijkheid. Met dank aan de SP.

Wat is aan de hand? In de zogeheten Mobiliteitsvisie 2040, die ruim drie jaar geleden door de raad is vastgesteld, werden ‘connected hubs’ gepresenteerd, als idee oftewel visie. Hub is een verzamelbegrip. Het kunnen logistieke hubs zijn, van waaruit elektrische busjes goederen naar de stad brengen. Het kunnen ook personenhubs zijn, ook bekend als de park & ride (P&R) bij grotere steden. Of een combinatie.

Wie van buiten Hilversum komt, kan er parkeren en de stad in gaan met openbaar vervoer, busjes die op afroep rijden, deelfietsen, deelscooters enzovoort. Logische plekken zijn de toegangspoorten tot Hilversum, dus de Hilversumse-/Larenseweg (A1), Sportpark Arena (A27 en NS-station), Mediapark (ook met NS-station) en de N201/Vreelandseweg. Hubs ontlasten het centrum en de omliggende woonwijken van autoverkeer, zo is de gedachte.  Dat klinkt sympathiek, en dat is het ook, behalve als zo’n hub naast je deur komt.

Niet nieuw

Het idee om de mogelijkheid van hubs te onderzoeken, ook in de zuidwesthoek van Hilversum, was dus allang omarmd. Om precies te zijn in 2021 bij het vaststellen van de Mobiliteitsvisie 2040 onder wethouderschap van Anette Wolthers (D66). De locaties staan echter nog lang niet vast. Daarover komen we als raad in 2025 te spreken.

Des te vreemder vond de PvdA dat in de Gebiedsagenda Bedrijventerrein Zuidwest (agendapunt 4 in de raad van 18 december) een hub stond ingetekend nabij de rotonde Kerkelandenlaan/Diependaalselaan, tot in de vijver en het groen. Uit de tekst: ‘De gemeente onderzoekt of een mobiliteitshub (een plek waar alle soorten vervoer samenkomen) tussen Kerkelanden en de Zeverijnstraat mogelijk is (zie figuur 8). Dat kan een hub zijn met parkeerplaatsen, laadpalen voor elektrische auto’s, OV-verbindingen, fietsstallingen en deelvoertuigen. Hier kunnen mensen dan parkeren voor Zuidwest, maar ook voor de Gijsbrecht van Amstelstraat of het centrum.’

Gearceerde cirkel geeft bedachte locatie hub aan

Gearceerde cirkel geeft bedachte locatie hub aan

Wie goed leest, beseft dat dit nog lang geen besluit is. Wat ook vreemd zou zijn, zonder inspraak (participatie) en ook nog eens als onderdeel van een plan dat niet eens over dit stuk Kerkelanden gaat. De Gebiedsagenda gaat immers over de bedrijventerreinen en niet over de wijken rondom de Kerkelanden- en Diependaalselaan. Ondertussen zorgde dit fragment en de daarin genoemde kaartjes (o.a. ‘figuur 8′) voor de nodige onrust. Begrijpelijk, want we hebben het over een plek met vele honderden omwonenden in de flats aan beide straten. Daar is bovendien al sprake van een zeer hoge verkeersdruk. En dan gaat zo’n hub, in zijn uitgebreidere vorm (parkeerplaatsen oftewel P&R) ook nog eens ten koste van veel groen, misschien zelf ten koste van de prachtige vijvers. Die dreiging gaat in elk geval uit van ‘figuur 8’ (zie de illustratie bij dit artikel).

Schrappen dus

Schrappen dus die hub, uit dit besluit over de bedrijventerrein en dus ook uit de illustraties in de gebiedsagenda. Het amendement (wijzigingsvoorstel) dat ik als fractievoorzitter namens de PvdA-fractie daartoe had opgesteld kon op instemming van wethouder Floris Voorink (VVD) rekenen en van een groot deel van de raad. GroenLinks en Democraten Hilversum dienden zelfs mee in… totdat D66 en SP zand in de machine dreigden de strooien. D66: ‘Hoor ik de PvdA zeggen dat ze helemaal geen hub wil?’ Alleen al die ‘kritische’ vraag bracht medeondertekenaars GL en DH toch weer aan het twijfelen. Net als GL en DH is de PvdA niet tegen een hub… alleen niet per se op de ingetekende plek en niet even tussendoor meegelift in een heel ander besluit.

SP’er Joep Meddens (vervangt tijdelijk Bianca Verweij) maakte het nog bonter. Hij eiste van de PvdA de ‘keiharde toezegging’ dat er dus never nooit een hub komt aan de Kerkelandenlaan. Nogmaals, dat was hier niet de vraag. Maar enkele betrokkenen op de publieke tribune waren uiteraard teleurgesteld in het eerlijke antwoord dat de PvdA daarover nu juist géén besluit wilde nemen. Dat komt komend jaar. Dan is pas het moment om het gesprek over hubs, hun omvang en plekken aan te gaan. Het enige wat wij wilden voorkomen is dat er stiekem eventjes een hub aan de Kerkelandenlaan door zou worden gedrukt.

Populisme oftewel volksmennerij komt niet alleen van extreem-rechts. Wat Meddens deed, was geraffineerd als manier om zich als SP‘er op te werpen als enige ware verdediger van de belangen van Kerkelanden, en coalitiepartij PvdA weg te zetten als slap. Of dat gelukt is, is aan de Hilversummers. Ondertussen kan Kerkelanden voor dit moment gerust zijn: er is nog geen besluit genomen over de vestiging van een hub aan de Kerkelandenlaan of waar dan ook. Niet dankzij maar ondanks de SP.

Komt-ie of komt-ie er niet? En zo ja, waar en in welke vorm? Dat gesprek voeren we in het nieuwe jaar. Reken maar dat we achter de bewoners blijven staan als de hub komend jaar weer ter sprake komt, en dan niet even tussendoor, zoals nu dreigde te gebeuren. Het had de SP gesierd om met ons op te trekken, in het belang van onze inwoners, in plaats van verdeeldheid te zaaien.

Joop Lahaise, fractievoorzitter

 

 

Joop Lahaise

Joop Lahaise

In Hilversum telt iedereen mee. In het rijke Gooi mag niemand in armoede leven en is iedereen zeker van een menswaardig bestaan. De gemeente zet in op het bestrijden van armoede, op effectieve schuldhulp en het begeleiden van wie dat nodig heeft naar werk, scholing of een zinvolle bijdrage aan de gemeenschap. Een uitkering moet

Meer over Joop Lahaise

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief.