Door Joop Lahaise op 6 juni 2024

Bijna hele raad tegen bezuinigingen omroep

PvdA-Hilversum maakt zich ernstig zorgen over de bezuiniging op de publieke omroep. Daarin staan wij niet alleen, zo bleek tijdens de raad van begin juni. Met slechts drie stemmen tegen riep de gemeenteraad het college op om een brandbrief naar Den Haag te sturen.

Het Hoofdlijnenakkoord 2024-2028 belooft: ‘In een rechtsstaat is betrouwbare informatievoorziening van wezenlijk belang. De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) wordt hervormd zodat de journalistiek – inclusief het veelzijdig aanbod – kwalitatief hoogwaardig vormgegeven en gewaarborgd wordt.’ Dat weerhoudt het aantredende kabinet Schoof, onder aanvoering van Geert Wilders, nochtans niet de publieke omroep een structurele bezuiniging van 100 miljoen op jaarbasis op te leggen.

De Hilversumse coalitiepartijen (VVD, Democraten Hilversum, GroenLinks, CDA en PvdA) en vrijwel de hele oppositie vrezen dat de bezuiniging Hilversum als mediastad in het hart raakt. Honderden banen staan op het spel. Naar schatting 13.000 Hilversummers zijn voor hun broodwinning direct of indirect van de media afhankelijk. Denk ook aan de horeca, kappers- en kledingzaken enzovoort. Alleen BV/NL en twee leden van Hart voor Hilversum stemden tegen.

Hoe logisch is zo’n bezuiniging eigenlijk? Grootverdieners als Matthijs van Nieuwkerk, Paul Römer, Tom Egbers en Jan Slagter zullen er niet armer van worden. Op de topinkomens is de laatste jaren bovendien al ingeleverd vanwege de verplichte ‘Balkenende-norm’ en via ‘natuurlijke weg’ na enkele spraakmakende me too-affaires. Bezuinigen zullen vooral de programmamakers (redacteuren) en technici raken, veelal freelancers. Overigens is de Nederlandse publieke omroep al een van de goedkoopste in Europa.

Het gaat ons niet alleen om de werkgelegenheid. Deze bezuiniging gaat zeker ook ten koste van het aanbod van de kwalitatieve pluriformiteit van ons publieke omroepbestel, ook online. Dit versterkt macht en invloed van de commerciëlen, die deels al in buitenlandse handen zijn. Daarbij zijn ‘televisie, radio en online nieuws, zoals verzorgd door de publieke omroep, door alle Nederlanders te ontvangen, zonder enige financiële drempel.

Ik zie in de aangekondigde bezuiniging vooral een wraak op wat Wilders altijd al ‘tuig van de richel’ noemt, de onafhankelijke journalist. Dat geldt dus voor de btw-verhoging op kranten en boeken. Radicaal-rechts heeft het traditiegetrouw niet zo op intellectuelen en al helemaal niet op kritische pers

De oproep aan het college luidt: ‘Namens de gemeente Hilversum schriftelijk onze zorgen aan de Tweede Kamer over te brengen, met de dringende oproep de voorgenomen bezuiniging van 100 miljoen op jaarbasis op de publieke omroep in te trekken. Dit niet alleen omwille van behoud van werkgelegenheid in onze regio maar ook om betrouwbare nieuws- en informatievoorziening, (cultuur)educatie en kwalitatief hoogwaardig programma-aanbod te waarborgen.’

Of het aantredende kabinet zich iets van onze motie zal aantrekken? Laten we ons geen illusies maken, maar niet geschoten is altijd mis.

Joop Lahaise

In Hilversum telt iedereen mee. In het rijke Gooi mag niemand in armoede leven en is iedereen zeker van een menswaardig bestaan. De gemeente zet in op het bestrijden van armoede, op effectieve schuldhulp en het begeleiden van wie dat nodig heeft naar werk, scholing of een zinvolle bijdrage aan de gemeenschap. Een uitkering moet

Meer over Joop Lahaise