Nieuw college: PvdA neemt verantwoordelijkheid

Door Joop Lahaise op 18 mei 2024

PvdA en Democraten Hilversum treden toe tot het College van Burgemeester en Wethouders. Namens onze partij neemt Jacqueline Kalk het stokje over van de begin april plotseling opgestapte Karin Walters. Ook DH-lijsttrekker Edwin Göbbels neemt een deel van Walters’ portefeuille voor zijn rekening.

De Hilversumse PvdA treedt na tien jaar oppositie voeren weer toe tot de coalitie. Daarmee hoopt de partij meer invloed te krijgen op hoe Hilversum de komende jaren reilt en zeilt. Veel gaat prima in onze groene en welvarende mediastad. Maar er zijn genoeg uitdagingen zoals de blijvende woningnood en hardnekkige armoede waar te veel Hilversummers dagelijks mee worstelen. Een mogelijk samengaan met Wijdemeren, bezuinigingen vanuit het Rijk en grote projecten als het Stationsgebied, Bruisend Hart en Arenapark vragen om een krachtig stadsbestuur.

De PvdA is daarom ingegaan op de uitnodiging van de coalitie om in gesprek te gaan over politieke verbreding van de coalitie. Er valt immers genoeg te doen. Denk ook aan achterstallig onderhoud van schoolgebouwen, de vele gevaarlijke verkeerssituaties en de positie van onze omroepen, die het onder het nieuwe kabinet niet makkelijk zullen krijgen.

Als PvdA gaan we onze verantwoordelijkheid niet uit de weg, ook niet als het moeilijk wordt. In de oppositie hebben we afgelopen jaren veel voor elkaar gekregen, ondanks een bescheiden twee zetels in de raad. We hebben initiatieven genomen in de aanpak van energiearmoede en zelfbewoningsplicht voor nieuwbouw. Moties om de verkeersveiligheid te verbeteren zijn aangenomen en met andere partijen hebben we ervoor gezorgd dat basisschool IKC Villa Vrolik eindelijk zijn uitbreiding kreeg. We willen dit graag vanuit de coalitie voorzetten, door bestuurlijke verantwoordelijkheid op ons te nemen en zo nog meer te kunnen bereiken voor onze inwoners.

Jacqueline Kalk

Onze inzet blijft gericht op zaken die wij belangrijk vinden, zoals de uitvoering van de opkoopbescherming. Als het aan de PvdA ligt zijn ook bestaande woningen om in te wonen en niet om in te beleggen. Leegstand en verkrotting willen we aanpakken en de verduurzaming van sociale huurwoningen moet in versneld tempo doorgang vinden. Onnodig hoge energiekosten jagen huurders te vaak in de schulden. Dat kan anders.

Wij zetten in op de ontwikkeling van basisbanen. Verder hebben we met de andere coalitiepartijen afgesproken dat de opvang van slachtoffers van huiselijk geweld op orde komt. Minimaregelingen – hulp aan mensen met een laag inkomen – blijven zeker tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen beschikbaar voor iedereen met een inkomen tot 130 procent van het sociaal minimum.

Vanuit de fractie zal de PvdA blijven hameren op meer veiligheid voor vooral de voetganger en de fietser. Binnen de coalitie is afgesproken dat we een proef aangaan om de stoep weer autovrij te krijgen. Dit uiteraard in samenspraak met bewoners. We vinden dat participatie een zaak moet zijn van (toekomstige) inwoners, de overheid, ondernemers, betrokken organisaties en ontwikkelaars samen.

Dit alles is vastgelegd in een zogeheten addendum (toevoeging) op het coalitieakkoord Hilversum Koesteren. Halverwege een termijn aansluiten betekent voor de PvdA niet ‘tekenen bij het kruisje’ maar ook niet dat het hele beleid nu meteen op de schop gaat. Dat hoeft van ons ook niet. Er is genoeg waar alle partijen – ook de oppositie – het over eens zijn, zoals een sociaal maar wel prudent financieel beleid. We realiseren ons dat we op een rijdende trein stappen. Dat betekent dat we onze accenten aanbrengen én dat we genomen besluiten respecteren. Als nieuwe coalitiepartij zetten we onze samenwerking constructief voort, ook met partijen die niet in het college zitten.

Onze inzet blijft erop gericht dat Hilversum een stad of dorp voor iedereen is. In het addendum is ook de inbreng van Democraten Hilversum vastgelegd. Ook zij treden toe tot de coalitie, met de huidige fractievoorzitter Edwin Göbbels als beoogd wethouder.

Bij het schrijven van dit stuk is net bekend geworden dat Hart voor Hilversum (6 zetels) zich helemaal uit het college terugtrekt. Na het vertrek van Karin Walters zal dus ook wethouder Karin van Hunnik het veld ruimen. Wat dat voor de verdeling van wethoudersposten betekent, zal de komende dagen duidelijk moeten worden. De nieuwe coalitie bestaat uit VVD (5 zetels), Democraten Hilversum (5), CDA (4) GroenLinks (4) en PvdA (2). Elk van deze partijen levert één wethouder. De Hilversumse gemeenteraad telt 37 zetels.

De PvdA heeft Jacqueline Kalk als kandidaat wethouder voorgedragen. Zij zal in elk geval wonen en financiën op zich nemen. Het definitieve besluit over deelname aan de coalitie zal worden genomen door de Algemene Ledenvergadering (ALV) op 27 mei aanstaande. Zittend raadslid Joop Lahaise wordt fractievoorzitter. Huidige commissiewoordvoerder Kees Bakker zal in juni worden beëdigd als nieuw PvdA-raadslid. Martijn Bakker, nu nog afdelingsvoorzitter, wordt in dezelfde vergadering als commissielid beëdigd. Beide Bakkers zijn overigens geen familie. De fractie bestaat verder uit Fabian Lawerman (commissielid) en Mary Dankbaar als aspirantlid.

Een portret van Kees Bakker

Kees Bakker

Martijn Bakker

Joop Lahaise