Door Joop Lahaise op 18 september 2024

Visite parkeert straks goedkoper

Hilversummers kunnen hun visite straks nóg voordeliger laten parkeren. Ook komt er een speciale vrijwilligersvergunning. Deze wijzigingen in het nog verse nieuwe parkeerbeleid gaan in 2025 in, zo kondigde verkeerswethouder Bart Heller (GroenLinks) kort na de zomervakantie aan. Dus nog wel drie maanden geduld.

Wie in een betaald parkeergebied woont, heeft ermee te maken: visite die met de auto komt moet in steeds meer wijken voor parkeren betalen. Het betaald parkeergebied wordt uitgebreid tot aan de buitenring. Doel is meer ruimte voor voetganger en fietser, vooral in de nu vaak erg krappe vooroorlogse woonwijken. Om een waterbedeffect te voorkomen, geldt het betaald parkeren straks ook in wijken waar op dit moment nog geen ruimtegebrek is.

Het invoeren van betaald parkeren levert altijd en overal gemor op. Dus ook in Hilversum. Toch kan de bewonersvergunning van €40,- per jaar voor de eerste auto – voor de meeste inwoners ook hun enige – nooit een onoverkomelijk probleem zijn. En met €2,90 per uur is het betaald parkeren voor bezoekers aan onze gemeente ook niet extreem duur. Het centrum en de winkelstraten kennen wel een hoger tarief, maar ook dat is nog altijd bescheiden vergeleken bij veel andere steden – in elk geval de eerste twee uur. Voor woonwijken gold al een extra laag tarief voor aangemeld bezoek, van maximaal €3,50 per dag. Dat wordt straks nog minder. Goed nieuws voor bijvoorbeeld ouderen die bang waren te vereenzamen als hun visite maar kort kon blijven.

Bezoekersvergunning

Om bezoek goedkoop te laten parkeren moet je als bewoner wel eerst een zogeheten ‘bezoekersvergunning’ aanvragen. Dat kan via de gemeentelijke website. Met die vergunning kan een speciale webapplicatie worden gebruikt waarmee het kenteken van de bezoeker kan worden ingevoerd. Zonder webapplicatie geen korting. Gewone bezoekers, om bijvoorbeeld te winkelen, betalen het standaardtarief.

Parkeren via de webapplicatie kost straks nog maar €1,- per uur, tot een maximum van €3,- voor een hele dag. Na 21:00 uur is het parkeren zelf gratis, mits het kenteken van de parkerende auto via de webapplicatie is aangemeld. Ook geldt een limiet van 120 uur per kwartaal per vergunninghouder.

Kon de ‘bezoekersvergunning’ voorheen alleen door bewoners worden aangevraagd, straks krijgen ook bedrijven en organisaties de mogelijkheid om hun bezoek goedkoop te laten parkeren. Ook nieuw: er komt een vergunning voor organisaties met vrijwilligers. De hulpverlenersvergunning gaat per 2025 nog maar de helft kosten, dus van €400,- naar €200,- per jaar.

Goed bezig Bart Heller!

Als parkeerwoordvoerder van PvdA Hilversum ben ik blij met deze versoepeling. Voor Hilversummers met een smalle beurs kan dit een verlichting betekenen. Ook het invoeren van een vrijwilligersvergunning en verlaging van de kosten voor een hulpverlenersvergunning voor bijvoorbeeld de thuiszorg juicht de PvdA van harte toe. Wethouder Bart Heller laat zien dat hij gevoelig is voor kritiek uit de bevolking. Het parkeerbeleid, dat nu op onderdelen wordt bijgestuurd, is overigens een erfenis van de vorige coalitie van Hart voor Hilversum, VVD, CDA en GroenLinks. Ook de PvdA stemde destijds voor meer parkeerregulering.

Waarom betaald parkeren? Om meer ruimte te scheppen voor voetgangers (met of zonder beperking), fietsers, spelende kinderen. Om het autogebruik en autobezit binnen de perken te houden, want het autobezit neemt nog altijd toe, terwijl de ruimte op straat soms erg schaars is. En óók om parkeerruimte in je eigen woonbuurt te borgen. Berucht zijn de reizigers die soms wekenlang in het ‘gratis’ Hilversum stalden, nabij ons station met directe, snelle trein naar Schiphol.

Kan die regulering dan niet gratis? Nee, natuurlijk niet. Parkeermeters, apps, parkeercontroleurs en een systeem van vergunningen zijn niet gratis. Hilversum lijkt dat behoorlijk efficiënt te doen. Het parkeergeld dat we eventueel overhouden wordt ook nog eens besteed aan het oplossing van mobiliteit, zo is de belofte. Daar mogen we dus ook parkeeroplossingen toe rekenen.

Wel moet mij van het hart dat de zone-indeling voor vergunninghouders (bewoners en bedrijven) nog steeds voor verwarring en ergernis zorgt. Niet iedereen heeft direct paraat waar je wel of niet met je vergunning mag staan. Ook voor sociale contacten – denk aan informele mantelzorg – kan de zone-indeling een sta-in-de-weg zijn.

Over ‘de app’ is soms wat verwarring. Het is geen app die je via de app store kunt downloaden en op je smartphone kunt gebruiken. Het is een zogeheten webapplicatie, genaamd ParkStart. Feitelijk is het een soort webformulier op een website van Parkeerservice, de parkeercoöperatie die ook voor Hilversum het parkeerbeleid uitvoert. Vooral wie digitaal minder handig is – denk aan ouderen en laaggeletterden – kan de ‘bezoekersvergunning’ en bijbehorende ‘app’ als nogal ingewikkeld ervaren.

De communicatie rond het nieuwe parkeerbeleid kwam wethouder Heller al eerder op kritiek te staan. Hoewel er al het nodige is verbeterd lijkt er nog steeds werk aan de winkel.

Joop Lahaise

Joop Lahaise

In Hilversum telt iedereen mee. In het rijke Gooi mag niemand in armoede leven en is iedereen zeker van een menswaardig bestaan. De gemeente zet in op het bestrijden van armoede, op effectieve schuldhulp en het begeleiden van wie dat nodig heeft naar werk, scholing of een zinvolle bijdrage aan de gemeenschap. Een uitkering moet

Meer over Joop Lahaise