Parkeren verdeelt Hilversum
Het nieuwe parkeerbeleid verdeelt niet alleen Hilversummers maar ook de coalitie. De VVD diende zelfs een motie van treurnis in, tegen het beleid van de ‘eigen’ GroenLinks-wethouder Bart Heller. Bijzonder, want de hele coalitie tekende voor uitbreiding van betaald parkeren. Wat is daar eigenlijk mee mis? Een bewonersvergunning kost nog steeds maar €40,- per jaar. “Daar heb je niet eens een Netflix-abonnement voor”, relativeerde GroenLinks-raadslid Lex van Waarden. Dat klopt, maar door alle verwarring loop je zomaar een ‘parkeerboete’ (naheffing) van bijna het dubbele op. En dat tikt aan.
Uitbreiding van betaald parkeren lijkt onvermijdelijk, willen we Hilversum voor iedereen leefbaar houden. Dat vinden ook coalitiepartijen Hart voor Hilversum, VVD, CDA en GroenLinks. Daar is niet iedereen even blij mee. Des te belangrijker dat de regels duidelijk zijn en als eerlijk worden ervaren. Maar dat valt zwaar tegen, zo bleek al snel. Wie van bezoek afhankelijk is of een goede reden heeft om met de auto naar Hilversum te komen kan voor een onaangename verrassing komen te staan, compleet met een naheffing (boete).
De invoering van soms wel erg ‘stevige’ parkeertarieven overviel ook de PvdA. Treurnis om de uitwerking van het nieuwe beleid én de communicatie werd in de raad van 31 januari door alle partijen gedeeld. Alleen steunden wij de VVD-motie van treurnis niet, die het ook niet haalde. Liever zien wij reparatie van wat er misging onder regie van wethouder Heller. En dat is nogal wat, zo moest hij erkennen. Daarom dienden we wel samen met andere partijen een ‘reparatiemotie’ in en stelden schriftelijke vragen.
Naast de soms wel erg sterk verhoogde bezoekerstarieven stoort ons de slechte communicatie en wirwar van elkaar tegensprekende en regels en termen. In antwoord op onze vragen reageert het college met: ‘Die verwarring kan ontstaan doordat het betaald- en het vergunningparkeren door elkaar wordt gehaald.’ Alsof burgers dom zijn. Nee, de verwarring kon ontstaan omdat het beleid verwarring oproept. Leg maar eens uit wat de verschillen zijn tussen parkeergebieden, gebieden, zones, vergunningsgebieden, schil, buitenschil, BS, schil centrum enzovoort. Alleen al de term ‘bezoeker’ kan tot verwarring leiden. Is dat alleen de visite van een inwoner of iedereen die Hilversum bezoekt?
Onbedoeld effecten gerepareerd
In sommige wijken viel de verhoging mee, maar feit is dat parkeren duurder is geworden, zeker voor bezoekers. Voorheen was het bezoekerstarief, met gebruik van de bezoekersvergunning €0,40 per uur, als het niet gratis was. Nu geldt een gereduceerd bezoekerstarief van €1,45 voor de Schil en €1,60 voor het centrum, mét vergunde korting. Dat tikt extra aan, nu je tot middernacht en ook op zondag met betalen. Voor bezoekers bestaat de Buitenschil dus niet meer, die maakt nu deel uit van de duurdere Schil, ook wel Schil Centrum genaamd.
Verhogingen van €2,90 naar €3,20 per uur in het centrum – zonder bezoekerskorting – en van €2,60 naar €2,90 in de Schil (en de winkelstraten buiten het centrum) lijken bescheiden maar vallen stevig uit voor wie gratis gewend was, bijvoorbeeld in de avonduren. In het centrum geldt vanaf 1 januari na het eerste uur zelfs een dubbel tarief. Dat raakt ook inwoners die om wat voor reden dan ook geen parkeervergunning kunnen krijgen en voornamelijk ’s avonds in hun buurt willen parkeren.
Door een ‘reparatiemotie’ van Hart voor Hilversum (HvH) die door de hele coalitie plus PvdA en Democraten Hilversum is mee ingediend zijn de scherpe randjes er enigszins vanaf. Dat geldt althans voor bezoek dat gebruik kan maken van de ‘bezoekersvergunning’. Een Hilversummer kan die aanvragen, waarna een app kan worden geactiveerd om de bezoeker korting te geven. Enige digitale handigheid is wel vereist.
In de Schil gold die bezoekerskorting voor ten hoogste 90 uur per kwartaal en in Centrum tot 120 uur. Maar door de verhoging in combinatie met verlenging van het betaald parkeren tot middernacht kwamen toch veel mensen in de problemen. Ook dat is gerepareerd. Ook voor de schil wordt het nu 120 uur per kwartaal per huisadres en er geldt een maximum dagtarief van €3,50. .
Nu ook in de hele Schil tot 120 uur voordelig parkeren voor bewonersbezoek na vragen van de PvdA
De PvdA diende al op 10 januari vragen in over de verwarrende en discriminerende nieuwe parkeerregels. Waarom wel 120 uur tegen gereduceerd tarief parkeren voor bezoekers van centrumbewoners en niet voor bewoners in de Schil? Kan dat niet gelijk worden getrokken? Wel zo eerlijk. Het college zag daar wel wat in. Uit de beantwoording op onze vragen: ‘Ja, die ruimte zien wij. Bij ons zijn ook signalen bereikt met de wens om het aantal uren voor de bezoekersregeling in de Schil uit te breiden. Wij zullen begin februari hierover besluiten.’ Wat vast meehielp, was dat HvH-raadslid Ron Lancé deze suggestie ook in de ‘reparatiemotie’ verwerkte.
Alles opgelost? Nee, de verwarring blijft. Vragen die de PvdA stelde over de vergunningsgebieden en de deelzones, en over de soms ronduit foute informatie op de website zijn nog lang niet naar tevredenheid beantwoord.
Bewoners zijn nog steeds het spoor bijster
De PvdA diende voor de raadsvergadering van 31 januari vragen in over de belabberde communicatie rond het nieuwe parkeerbeleid, de onvolledige en misleidende informatie en de zone-indeling. Het nieuwe parkeerbeleid beloofde vereenvoudiging, met nog maar één betaald parkeergebied rondom het centrum, met uitzondering van winkelstraten als de Gijsbrecht. ‘Hilversum heeft 3 parkeergebieden waar u moet betalen om te parkeren. Deze gebieden bestaan uit centrum, schil centrum en winkelstraten’, zo staat te lezen op de website Hilversum.nl. De kaart van Hilversum, waar de website naar verwijst, laat inderdaad nog maar drie ‘parkeergebieden’ zien, waaronder de ‘Schil Centrum’.
Het Gemeenteblad getiteld ‘Parkeerbeleid Hilversum 2023’ van 11 augustus 2023 benoemt, onder het kopje ‘Gebiedsindeling’, vier gebieden: ‘Hilversum wordt voor de parkeerregulering ingedeeld in gebieden. In principe zijn er 4 gebieden te definiëren:’ Dat zijn het Kern Winkelgebied (KWG), Centrum, Schil Centrum en de overige buurten waar geen betaald parkeren is. Toch weer een tikje anders: hier ontbreken de winkelstraten buiten het centrum als apart gebied. Verwarrend? Waarom zou je als bewoner überhaupt naar zo’n ‘gemeenteblad’ kijken? Nou, bijvoorbeeld omdat ernaar gelinkt wordt onder ‘Bekijk ook… Parkeerbeleid 2023’, op de gemeentelijke webpagina https://hilversum.nl/parkeren/parkeervergunningen/parkeervergunning-inwoners. Voor de meeste bewoners is belangrijk dat ook hier de suggestie wordt gewekt van nog maar één Schil.
Ook de gemeentelijke uitleg op de pagina Raadhuis aan huis in de Gooi en Eembode van 18 januari wekt de indruk dat er echt nog maar drie betaald parkeer- oftewel vergunningsgebieden zijn, waaronder één Schil. Onder het kopje ‘Schil en buitenschil samengevoegd met één tarief’ lezen we: ‘Voorheen was er onderscheid in de schil en de buitenschil’. Nu dus niet meer? Verderop: ‘In het nieuwe beleid zijn deze twee gebieden samengevoegd.’
Maar zo eenvoudig ligt het niet, in elk geval niet voor bewoners oftewel vergunninghouders. Parkeergebied Schil (ook wel Schil Centrum genoemd) blijkt toch nog steeds onderverdeeld in meerdere deelgebieden of zones. Wie dus een bewoners- en/of bezoekersvergunning heeft in een bepaalde zone, mag niet in de hele Schil parkeren. Snapt u het nog? Raadslid Ron Lancé (HvH), met wie we in dit dossier optrokken, snapte het in elk geval niet – zo bekende hij mij voorafgaand aan de laatste raadsvergadering. En hij is bepaald niet de enige, zo bleek tijdens een rondgang door de gemeente. In welk zone woont u eigenlijk?
Er is met wat moeite nog een ander kaartje te vinden op de gemeentelijke website. Dat geeft aan waar je als inwoner met je parkeervergunning zonder bijbetaling mag parkeren. Ook is er een kaart met deze zones plus pijlen die aangeven in welke aangrenzende zone je als vergunninghouder ook zou mogen parkeren. Dat zijn de zogenoemde ‘uitwijkmogelijkheden’ voor bewoners in krappe woonwijken met een naastgelegen veel ruimere wijk. Dit kaartje (zie hiernaast) staat ook in het Parkeerbeleid 2023, zoals gepubliceerd in eerder genoemd gemeenteblad.
De buurman, die een paar keer per week zijn bejaarde moeder één zone verderop met de auto bezoekt om haar boodschappen te bezorgen of op te halen voor bezoek aan het ziekenhuis, kijkt me verbaasd aan: “Ik hoef dus bij haar de meter niet aan de zetten? Dat wist ik niet.” Dat er ook nog zoiets als een mantelzorgvergunning bestaat, wist hij ook niet. “En ik ben toch echt een geboren en getogen Hilversummer”, benadrukt de buurman geërgerd. Hij is ook allesbehalve digibeet of laaggeletterd.
Maar wanneer is het nieuwe parkeerbeleid eigenlijk ingegaan? Op 1 januari, toch? Volgens het stadhuis geldt dat niet voor de ‘uitwijkmogelijkheden’. Die gelden per vanaf 1 juli aanstaande, als de gemeente op een nieuw systeem is overgestapt. Dat is op zich al een heel verhaal, de reden waarom Hilversummers afgelopen december maar voor een half jaar hoefden te betalen. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker, luidde ooit een reclameslogan van de Belastingdienst… en toen kregen de Toeslagenaffaire. Enfin, buurman moet dus toch even doorbetalen als hij zijn moeder bezoekt. Of hij kan misschien een mantelzorgvergunning aanvragen, waarmee hij tot 120 uur per kwartaal gratis kan parkeren.
Toch vreemd, dit antwoord uit het monumentale raadhuis van onze Dudok. Het gemeenteblad meldt duidelijk: ‘Geldend van 11-08-2023 t/m heden’. En daarin staat toch echt: ‘Het Schil Centrum gebied is onderverdeeld in 6 zones. De vergunninghouders kunnen niet alleen in hun eigen zone parkeren, maar ook in de naastgelegen zone. Dit om de parkeerdruk op te kunnen vangen in de naastgelegen zones.’ Toegegeven, deze informatie is voor fijnproevers, die de gemeentelijke website afstruinen.
Uit antwoorden op onze vragen: ‘Voor het betaald parkeren zijn er sinds 1 januari drie gebieden: het centrum, de schil en de winkelstraten. Voor het vergunningparkeren zijn er meerdere gebieden (centrum, schil, buitenschil en de gebieden met wijknamen). Deze gebieden zijn nog niet aangepast conform het parkeerbeleid 2023 omdat we per 1 juli 2024, het startmoment van de uitrol van de nieuwe vergunningsgebieden, ook overgaan naar het verlenen van parkeervergunningen via een andere partij. Tot die tijd wordt de oude situatie aangehouden voor het vergunningparkeren.’ Het beleid geldt wel vanaf 11 augustus, maar eigenlijk nog even niet. Snapt u het nog?
Op kosten gejaagd
Hilversummers worden op kosten gejaagd, waar dat ons inziens nooit de bedoeling is geweest. Dat geldt ook voor wie dacht dat er per 1 januari nog maar één Schil was voor iedere betalende parkeerder, bezoeker én bewoner/vergunninghouder. Geen rare gedachte, vond dus ook collega raadslid Ron Lancé. Nog steeds stelt de gemeentelijke website, onder het kopje Schil en buitenschil samengevoegd met één tarief: ‘Voorheen was er onderscheid in de schil en buitenschil. (…) In het nieuwe beleid zijn deze twee gebieden samengevoegd.’ Niet dus, omdat deels het oude beleid nog wordt aangehouden en de vereenvoudiging (één Schil) alleen voor betalende parkeerders van buiten geldt. Alleen een fijnproever snapt dat ‘gebieden’ niet hetzelfde betekent als ‘vergunningsgebieden’.
Op de vraag of dat niet tot extra naheffing heeft geleid, wist wethouder Bart Heller met grote zekerheid: “Nee hoor, niet meer dan anders.” Volgens de wethouder was het allemaal wel duidelijk. Wij betwijfelen dat. Zie naheffing (parkkerboete) hiernaast.
Bewoners/vergunninghouders zijn toch ook persoonlijk geïnformeerd? Ja, maar vraag niet hoe. Eind november 2023 verstuurde de gemeente brieven over de parkeervergunning (bewoners én bezoekers) met foutieve informatie. Herstelbrieven volgden al vrij snel op 1 december, nadat de PvdA aan de bel had getrokken. Uit de brief voor de parkeervergunning 2024: ‘Heeft u uw vergunning(en) al verlengd, dan hoeft u niets te doen.’ De brief meldt ook dat er tussen 27 november en 1 december een mail is verstuurd, waarmee de vergunning kan worden verlengd.
Dat bleek om twee mails te gaan met afzender ‘[email protected]’, die in mijn spamboxen waren verdwenen. Bij beide – een van de mails bevatte geen tekst met enige uitleg, wat ze verdacht maakten gezien alle phishing die momenteel rondgaat – zat een bijlage. Wie goed oplette, had in al de eerste bijlage kunnen lezen dat de verlenging betrekking had op bijvoorbeeld ‘Buitenschil BS voor Buitenschil Oost’. Maar de gebieden waren toch tot één schil samengevoegd? De Buitenschil was toch opgegaan in Schil Centrum?
De tweede bijlage was getiteld ‘Bijlage BW en BDR192773-162932-53.pdf’. Een brief met voorschriften, met daarin als derde: ‘De parkeervergunning geldt alleen voor de betaalde- of vergunninghoudersparkeerplaatsen in het (deel)gebied dat u leest in uw vergunning.’ Oplettende vergunninghouders/bewoners hadden dus kunnen weten dat de samenvoeging van de Schil niet voor hen gold… als ze goed hadden gelezen en niet zoals ondergetekende zich in de war hadden laten brengen door alle onderliggende stukken en algemene informatie op de gemeentelijke website en op de gemeentepagina van de Gooi en Eembode.
Collega Ron Lancé was bepaald niet de enige die het verwarrend vond. De hier afgebeelde naheffing ontving ik zelf omdat ook ik dacht dat ik als vergunninghouder in de hele schil mocht parkeren.
Hoe verder
Uitbreiding van het betaald parkeren is er gekomen dankzij coalitiepartijen Hart voor Hilversum, VVD, CDA en GroenLinks. Ook de PvdA stemde voor. Dat is op zich niet gek. Ga maar eens kijken in buurten waar je als voetganger – zeker als gehandicapte – het nakijken hebt, en als automobilist soms heel wat blokjes om moet rijden om een parkeerplek te vinden. Menig oude Hilversumse wijk is nu eenmaal niet berekend op de grote aantallen auto’s van nu, die ook nog eens flink uitdijen dankzij de populariteit van de SUV.
Het moet gezegd: er zijn veel bewoners die over invoering van betaald parkeren klagen maar er zijn er ook meer dan genoeg die juist om betaald parkeren smeekten. De ruimte op straat is nu eenmaal schaars. Rekening houdend met het waterbedeffect moet je betaald parkeren vaak ook invoeren in wijken waar de parkeerdruk nu nog niet hoog is maar dat gegarandeerd wel wordt. Ook een kwestie van solidariteit.
Maar kan dat reguleren dan niet gratis? Ja, maar dan kan er zeker niet worden gehandhaafd. Betaald parkeren kost de gemeente geld, en is alleen effectief als ook de handhaving fors wordt uitgebreid.
De parkeertarieven voor bezoekers van bewoners konden wat lager, vond ook de PvdA. Onder meer door uitbreiding van het aantal kortingsuren in de Schil, zoals nu is geregeld. En door een maximum dagtarief. Minstens zo belangrijk: leg duidelijk uit hoe het betaald parkeren in Hilversum werkt, waar iedereen aan toe is.
Bezoekers én vergunninghouders (inwoners) kregen onterechte naheffingen of betaalden onnodig aan de meter of via hun parkeer-app. Simpelweg omdat zelfs de gemeente niet altijd begreep hoe het zat. Was de ‘Schil’ nu wel of niet tot één gebied samengevoegd? Ons advies: hou het simpel en maak er gewoon één Schil van voor alle betalende parkeerders, aan de meter, via de 2Park-app en dus ook voor bewoners/vergunninghouder. De PvdA wil het parkeren reguleren om een einde aan de chaos in sommige wijken te maken, niet om Hilversummers op kosten te jagen.
De overheid heeft een informatieplicht en geeft uitleg over de werking van de overheid. Ze kondigt nieuw beleid aan en legt het uit.
Burgers hebben recht op communicatie met de overheid. De overheid heeft een informatieplicht en geeft uitleg over de werking van de overheid. Ze kondigt nieuw beleid aan en legt het uit. Daarbij betrekt de overheid burgers in verschillende fasen van de totstandkoming van beleid. Het recht op informatie ligt vast in de Grondwet en de Wet open overheid (Woo). De Rijksoverheid geeft ook richtlijnen voor een actieve informatie van de burger, zoals: De overheid is altijd duidelijk herkenbaar als afzender van de informatie. Dat was volgens ons niet het geval in de mailings. Het is altijd duidelijk over welke beleidsfase de informatie gaat. Ook daar stellen wij vragen bij. Er bleek zelfs ambtelijk enige verwarring over welke regel nu wanneer van kracht was.