20 juni 2024

Scherp omroepdebat in politiek café Hier Hilversum

Ook de tweede editie van het GroenLinks/PvdA politiek café Hier Hilversum was een succes. De goed bezochte juniavond in Theatercafé Muze bracht een levendige discussie over de voorgenomen fusie van Wijdemeren en Hilversum ėn de bezuinigingen bij de publieke omroep. Gespreksleider Aldith Hunkar maakte het de gasten soms behoorlijk lastig.

Waarom fuseren? Wethouder Els Kruyt (VVD) van Wijdemeren legde de voorgeschiedenis nog eens uit: Wijdemeren heeft te weinig bestuurlijke kracht en middelen om het voorzieningenniveau voor de burgers op peil te houden. Drie opties zijn onderzocht, daarbij had een fusie met Hilversum de voorkeur. Ook Hilversums wethouder Bart Heller (GroenLinks) gaf een toelichting. Hij wil voorkomen wat met Weesp is gebeurd. Na jaren vergeefs zoeken naar een fusiepartner binnen de regio liet Weesp zich noodgedwongen door Amsterdam inlijven.

Een sterkere regio Gooi & Vechtstreek heeft meer zeggenschap over huisvesting, zorg, onderwijs en veiligheid. En, zo meende Heller, we krijgen er een prachtig gebied bij waar ook veel Hilversummers warme gevoelens mij hebben. Dat was een van de resultaten uit een enquête. Ook Els Kruyt benoemde de mooie, uitgestrekte watergebieden voor recreatie, fraaie oude dorpskernen met monumenten. Maar vooral het feit dat beide gemeentes samen meer bestuurskracht hebben. Beide wethouders benadrukken dat uiteindelijk de gemeenteraden besluiten om wel of niet de stap richting fusie te zetten. Op 10 juli wordt hierover in beide gemeenteraden gestemd. Ook dan zijn we er nog niet. Er valt nog heel wat uit te puzzelen.

Vanuit het publiek kwamen ook kritische vragen van onder anderen Jarno Deen, fractievoorzitter van D66, en van raadslid Chris Groeneveld. Zijn partij Hart voor Hilversum maakte tot voor kort deel uit van het college. Maar nu beide gemeenten serieus met elkaar in gesprek zijn, rijst ook bij hem de vraag: “Wat gaat dat de bewoners kosten?” Bart Heller kon daar in dit stadium nog geen concreet antwoord op geven, al is duidelijk dat de OZB-tarieven in Wijdemeren alvast een stuk hoger liggen. Wethouder Heller: “De wet vereist dat we die onroerende zaakbelasting harmoniseren. En ja, dat kan betekenen dat Hilversummers straks wat meer OZB gaan betalen.” Hij noemde een gemiddeld bedrag van €120,-. “Maar dat gaan we dus uitzoeken”, aldus Heller.

Bezuinigingen bij de Publieke Omroep

Nicolien van Vroonhoven, leidend Kamerlid NSC en voormalig CDA-wethouder in Hilversum. werd eerst door Aldith Hunkar scherp ondervraagd over de formatie en de coalitiepartners. Van Vroonhoven hoopt op een ‘stable kind of instability’ binnen de coalitie. Vervolgens ging ze met NVJ-secretaris Thomas Bruning in discussie over de geplande bezuinigingen van 100 miljoen per jaar op de publieke omroep. Bruning, al sinds het gezicht van de journalistenvakbond in Nederland, benadrukte het belang van een sterke, diverse en onafhankelijke omroep. Overigens maakte hij zich nog meer zorgen over de hoge btw op kranten en tijdschriften: “Die raakt de journalistiek enorm.” En jazeker, krantenuitgevers Mediahuis en DPG maken winst. Waarom dan geen winstbelasting, vroeg de NVJ-secretaris zich af.

Van Vroonhoven stelde dat ook haar NSC, de partij van Pieter Omtzigt, veel waarde hecht aan een onafhankelijke omroep.  Daarom heeft ze de bezuinigingen weten te beperken en ziet deze nu juist als een aansporing. Hervorming van het omroepbestel acht ze noodzakelijk. Bijvoorbeeld minder omroepen, meer digitalisering, meer onafhankelijk toezicht. Mark Minkman (directeur financiën van de NPO) ergerde zich beleefd aan het beeld dat de omroep het niet goed zou doen. Hij voorspelde dat de impact van deze bezuinigingen groot zal zijn, op alle niveaus in de omroeporganisaties.

Ook Arno Scheepers – nog heel even VVD-wethouder – vertelde vanuit het publiek dat bijna de voltallige gemeenteraad tijdens de laatste raadsvergadering een motie aannam met een oproep om de geplande bezuinigingen in te trekken. Scheepers: “Met volledige instemming van het college.” Niet alleen behoud van Hilversumse werkgelegenheid  maar ook om een betrouwbare nieuws- en informatievoorziening en goed programma-aanbod te waarborgen. Opsteller van de motie Joop Lahaise verzuchtte aan het eind van de avond, in reactie op Van Vroonhoven: “Hoe serieus is het idee dat je de omroep kan verbeteren door erop te bezuinigen. Zoiets als ‘we rekenen op beter onderwijs en dus zetten we het mes erin’. Dat werkt natuurlijk niet.”