Ombudsteam: noodklok hoorbaar binnen Sociaal Domein

19 december 2018

[BRON: Gooi- en Eembode] De problemen voor inwoners binnen het sociaal domein stapelen zich op en worden steeds complexer. De tijd van een simpele hulpvraag vervaagt. Tevens moeten de zorginstanties loskomen van de gemeente, zodat zij echt onafhankelijk aan de slag kunnen. Daarom luidt het ombudsteam van de PvdA Hilversum nu de noodklok.

De zorg dichter bij de mensen brengen door de taken bij de gemeente te leggen is volgens Nelleke Degenhart, die samen met Robert Fiolet en Wim Hofman het ombudsteam vormt, gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel. “Dat merk je ook”, luidt haar bevestiging. Steeds vaker krijgt het team te maken met complexere problematiek binnen het sociaal domein.

Van belastingzaken naar complexe zorgproblemen

Waar zij in het begin Hilversummers moesten helpen met belastingzaken of een pad in de jungle aan regelingen moesten banen voor mensen met schulden, ziet het team nu een duidelijke verschuiving. De zaken worden ingewikkelder, zoals inwoners die hun baan kwijtraken, daardoor psychische klachten krijgen, schulden maken en uiteindelijk hun huis uit worden gezet. Personen zonder postadres kunnen geen uitkering krijgen en dat zorgt voor nog meer ellende. “Het is een tendens bij het Sociaal Plein om nee te verkopen aan mensen die een postadres nodig hebben”, constateert het ombudslid.

Oliemannetje

“Wij houden ons met zaken bezig die je niet in de krant leest”, legt Degenhart uit. “Je moet ons zien als het oliemannetje. We trekken onder meer op met Versa Welzijn, MEE en het Sociaal Plein en we zijn absoluut niet politiek. We zijn dan zo’n zeven jaar geleden ontstaan uit een politieke beweging, maar dat is niet aan de orde. We helpen iedereen met een vraag. Maar eigenlijk zouden wij niet nodig moeten zijn. Ik vind het beschamend dat wij dit in Hilversum nodig hebben”, is haar toevoeging.

Lees meer in de Gooi- en Eembode van 6 december 2018 >