8 februari 2014

Zonnehoeve voorbeeld van goede zorg

“Expertisecentrum Zonnehoeve is een voorbeeld van hoe zorg goed wordt georganiseerd. Het stelt de behoeften van de bewoners centraal.” Dat zei PvdA-Tweede Kamerlid Agnes Wolbert zaterdag tijdens een bezoek aan het verpleeghuis in Hilversum. Zij prees hoe medewerkers van Zonnehoeve met de bewoners omgaan.

Samen met de lokale PvdA-lijsttrekker Hans Haselager bezocht zij Zonnehoeve, dat onderdeel is van HilverZorg. Zij gingen daar in gesprek met ouderen die gebruik maken van het Dagcentrum, hun familieleden en werknemers en werden rondgeleid.

Luisteren naar wensen van de bewoners

“Wat opvalt is hoe goed hier geluisterd wordt naar de wensen van bewoners”, vult Hans Haselager aan. “De medewerkers geven hen veel persoonlijke aandacht. Dat is belangrijk, want iedereen heeft net iets andere zorg nodig.”

Agnes Wolbers in gesprek met bewoners van Zonnehoeve. Op de achtergrond is Nelleke Degenhart (nr 2, PvdA) te zien.

Haselager en Wolbert waren onder de indruk van Zonnehoeve. “Hier staat de beleving van bewoners voorop”, vertelt Ben Hammer, Raad van Bestuur van HilverZorg. Hij leidde Wolbert en Haselager rond in het verpleeghuis. “We vinden dat iedereen uniek is en door dat principe laten we ons leiden. Bewoners kunnen daarom hier zoveel als mogelijk hun oude gewoonten en manier van leven voortzetten.”

Goede, wijkgerichte zorg prioriteit voor de PvdA

Goede zorg staat sowieso hoog op de agenda van de Hilversumse PvdA. Haselager: “We willen minder bureaucratie, minder wachttijden en snelle hulp in de eigen buurt. De gemeente moet niet afwachten, maar daarin de regie nemen. Op die manier kunnen we op goede wijze de zorg dicht bij de mensen organiseren.” De Partij van Arbeid pleit voor wijk- en buurtgerichte zorg, samen met alle partners in de zorg kunnen we heel veel bereiken, we laten dit nu al zien in Lopes Dias (Noord ) en St Joseph (Oost), maar ook bij de nieuwe Egelantier in Zuid.

Hans Haselager luncht lekker mee

Met wijkgerichte teams, met de wijkverpleegkundige centraal hierin aanwezig kunnen we ervoor zorgen dat mensen langer zelfstandig oud kunnen worden, maar ook geholpen kunnen worden met zorg, hulp, maar ook met dagbesteding zoals we vandaag hebben kunnen zien in Zonnehoeve, met de mensen van Hilverzorg die geweldige inzet en een fantastische motivatie tonen, maar ook met de mantelzorgers die wij gesproken hebben. Wat een inzet en opoffering tonen zijn voor hun familieleden.

In een woord: “geweldig!”