Kiezers, bedankt!

Door Privé: Femke van Drooge op 17 maart 2022

Alle traditioneel landelijke partijen hebben stemmen verloren in Hilversum, behalve de PvdA. Wij hebben meer stemmen gekregen dan in 2018. Dat is een mooi resultaat van een intense, positieve en bijzondere campagne! We zijn trots op het werk dat we hebben verzet en de resultaten die we hebben geboekt. En de komende vier jaar gaan we opnieuw keihard werken om Hilversum socialer en betaalbaarder te maken. Alle kiezers: hartelijk bedankt voor jullie stem en jullie vertrouwen!

Positieve trend

Ondanks dat we tevreden kunnen zijn met deze stemwinst krijgen we er geen zetels bij. We gaan dus verder met het ‘vrouwelijke powertandem’ van Femke van Drooge en Jacqueline Kalk. Gelukkig is dat al een goede combinatie gebleken! De afgelopen jaren hebben wij er bovendien een aantal geweldig enthousiaste en getalenteerde actieve leden bij gekregen. Zij gaan de komende tijd hun bijdrage aan Hilversum voortzetten als actief lid, commissielid of bestuurslid. De partij is de afgelopen vier jaar weer echt tot bloei gekomen en we zetten de positieve trend gewoon door.

Winnaars en verliezers

Als wij naar de verkiezingsuitslag kijken, vallen ons een paar dingen op. Allereerst hebben alle coalitiepartijen stemmen verloren. Er zijn geen enorme klappen gevallen, maar de coalitie heeft in Hilversum ook niet direct de beloning gekregen van geweldig bestuur. Marjolein Moorman heeft in Amsterdam laten zien hoe dat er écht uitziet.

Winnaars aan tafel

Vier jaar geleden gaf Karin Walters aan dat zij het belangrijk vindt om te formeren met de winnaars van de verkiezingen. Zij is zelf nu geen winnaar meer, maar wel nog steeds de grootste partij en daarmee als eerste aan zet. Gezien deze eerdere uitspraken lijkt het ons logisch dat Karin hier opnieuw recht aan doet in de eerste gesprekken. Democraten Hilversum, de PvdA en BVNL zouden in ieder geval gehoord moeten worden voorafgaande aan verdere formatiegesprekken.

Lage opkomst

De opkomst was opvallend laag deze verkiezingen, in heel Nederland maar zeker, helaas, ook in Hilversum. Net de helft van de stemgerechtigden heeft ook daadwerkelijk een vakje rood gekleurd in het stemhokje. Is de kiezer niet geïnteresseerd in lokale politiek, of waren zij simpelweg te zeer afgeleid door de oorlog in Oekraïne? Het laatste zou ik me best kunnen voorstellen. Het nieuws staat bol met bombardementen, schrijnende situaties van de vluchtelingen en oorlogsslachtoffers, dreigende taal van Putin. Niet iedereen zit altijd met de neus bovenop het nieuws. Een hoop mensen zal het misschien simpelweg ontgaan zijn.

Inwoners betrekken

Het is onverminderd belangrijk om als lokale politiek te laten zien wat we doen, wat er in de gemeente speelt, wat de effecten zijn op het leven van mensen en waar we bewoners bij kunnen betrekken. Om het vertrouwen (terug) te verdienen en te laten zien waar we voor staan. Met die missie gaan we nog een keer vol goede moed op pad. Op naar de volgende vier jaar!

Privé: Femke van Drooge

Femke van Drooge is fractievoorzitter voor de PvdA Hilversum. Zij is hier geboren en getogen en voelt zich ook een echte Hilversummer. Opgegroeid in de Hilversumse Meent, maar nu woont zij in het centrum, samen met haar man en haar hond. Van Drooge beschouwt zichzelf als sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij gelooft dat mensen

Meer over Privé: Femke van Drooge

Waar ben je naar op zoek?