Opinie: Zachte heelmeesters..

Door Privé: Femke van Drooge op 4 november 2020

Deze week zijn weer strengere maatregelen aangekondigd door het kabinet. We krijgen het virus niet snel genoeg onder de duim. Uit de beantwoording van schriftelijke vragen van de PvdA blijkt de handhaving in Hilversum tot nu toe niet de meest strenge te zijn. Femke van Drooge en Joop Lahaise zijn nog niet gerustgesteld en spreken hun zorgen uit.

“Wie niet beter weet, denkt dat corona aan onze stad voorbijgaat. Op het naleven van de coronaregels wordt namelijk nauwelijks gehandhaafd. Zo is niet één horecazaak beboet, ondanks heel wat overtredingen. Verder is slechts 21 keer een boete uitgedeeld op meer dan 600 heterdaadjes. Die cijfers komen uit de antwoorden op onze vragen over de handhaving van de coronamaatregelen. En neem het illegale feest bij Anna’s Hoeve eind oktober. Van de driehinderd feestgangers zijn er slechts twee op de vingers getikt. Als PvdA-fractie vragen wij ons af hoe deze softe houding helpt om Covid-19 eronder te krijgen en de druk op de zorg in onder meer Tergooi te verminderen.

Ook de PvdA heeft uiteraard begrip voor ondernemers die het moeilijk hebben. Ook wij zien met lede ogen aan hoe deze crisis met name de horeca raakt. En nee, het is nu niet leuk om jong te zijn, teamsporter of lid van een zangvereniging. Trouwens ook niet om extra kwetsbaar te zijn. En het is niet leuk om eenzaam thuis te zitten, zonder je vrienden, collega’s of familie om je heen en met ook nog eens de angst voor die vreselijke ziekte die corona nu eenmaal is. Zeker nu zijn medeleven en zorg voor elkaar van enorme waarde. Dit is ook meer dan ooit het moment om je persoonlijke gevoelens opzij te zetten en solidair te zijn.

Begrip tonen is één, de zaak op z’n beloop laten is iets totaal anders. Illegale feesten zijn sowieso niet goed te praten en dus ook nooit te tolereren, en dat geldt wat ons betreft voor iedere samenscholing zolang de besmettingscijfers en ziekenhuisopnames versoepeling van de regels in de weg staan. Hilversummers mogen niet het gevoel krijgen dat ze de regels aan hun laars kunnen lappen. En wie zich wel aan de regels houdt, mag zich niet nog eenzamer voelen. Wij zijn de partij van de solidariteit, en die is nu keihard nodig.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden

Terwijl wij dit schrijven, stijgt het aantal besmettingen nog steeds – al is er sprake van een voorzichtige afvlakking. Het gebrekkig naleven van de coronarichtlijnen is medeoorzaak van de tweede golf. Hoe lastig soms ook, we moeten 1,5 meter afstand blijven houden en samenscholing tegengaan. Mondkapjes in winkels en andere publieke binnenruimtes is daarnaast wel het minste wat we kunnen doen. De PvdA-fractie is bezorgd over het gebrek aan daadkracht in onze gemeente als het aankomt op het communiceren en handhaven van de coronamaatregelen. Strengere handhaving is echt nodig. Ook voor corona geldt: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

We snappen de worsteling. Maar willen wij een maandenlange bijna totale lockdown, met uiteindelijk alleen maar verliezers? Of gaan we ons nu echt inzetten om deze epidemie eronder te krijgen? Want alleen dan helpen we de economie weer echt op gang. Kortom, laten we samen door deze zure appel heen bijten. Laten we solidair zijn, uit bescherming van onszelf en wie ons dierbaar zijn. En wie niet horen wil, moet dan helaas maar voelen. In ons aller belang.”

Femke van Drooge

Joop Lahaise

Privé: Femke van Drooge

Femke van Drooge is fractievoorzitter voor de PvdA Hilversum. Zij is hier geboren en getogen en voelt zich ook een echte Hilversummer. Opgegroeid in de Hilversumse Meent, maar nu woont zij in het centrum, samen met haar man en haar hond. Van Drooge beschouwt zichzelf als sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij gelooft dat mensen