Jongeren in de PvdA

6 december 2020

Onze afdelingsvoorzitter Binnert de Beaufort is onlangs 50 jaar geworden. Een mooie leeftijd waar wij hem natuurlijk van harte mee feliciteren. Binnert heeft er zelf ook wat overwegingen over, zo heeft hij onlangs in de nieuwsbrief verzucht dat hij nu geen “jongere” meer is. Toch is er ook goed nieuws: hieronder vertelt Binnert waarom.

Het is een beetje een verdrietige mededeling, maar ik kan er helaas niet omheen: ik geen “jongere” meer, want op 28 november werd ik 50 jaar. En zoals iedereen weet, ben je in onze partij officieel een jongere wanneer je onder de vijftig bent. Dat is dus één jongere minder.

Gelukkig zijn er de afgelopen weken verschillende jongeren lid geworden van onze afdeling. Iemand van 19 en een twintiger. Enkele maanden terug was er ook al een lid van 18 bijgekomen, en al wat langer geleden iemand van begin dertig. Dat is echt goed nieuws voor een afdeling in een stad waar weinig studenten leven. Wij PvdA’ers zijn immers altijd met de toekomst bezig, onze blik is naar voren gericht. We streven naar een leefbare en rechtvaardige wereld waar mensen dezelfde kansen hebben en naar elkaar omkijken. Dan is het wel zo fijn dat er in je afdeling ook daadwerkelijk mensen rondlopen die straks in die toekomstige wereld leven. Dat we met verschillende generaties kunnen werken aan die toekomst die wij sociaal democraten voor ogen hebben.

Nu is het met die jongeren natuurlijk zorgelijk gesteld. Ik geef les aan de Hogeschool van Amsterdam. En dan vraag ik mijn studenten wel eens of ze weten wie Mick Jagger is, of Sonja Barend – om maar eens twee vergelijkbare grootheden te noemen. Glazig kijken sommigen me aan. “Mick Jagger, hebben we niet straks les van hem?”, vroeg een meisje aan haar buurvrouw tijdens een les in het pré-coronatijdperk. Zo zie je maar, elke generatie heeft haar eigen helden en iconen. Juist daaróm is het zo mooi dat onze partij gedragen wordt door verschillende generaties. Dat laat zien dat wij dus blijkbaar idealen én concrete plannen hebben die al die generaties met elkaar verbindt.

Om het belang van die toekomst te benadrukken willen wij binnenkort met zo veel mogelijk Gooise PvdA-afdelingen de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart aftrappen met een (online) jongerenevenement. Hoe we dat vorm gaan geven, met welke gasten, dat willen zo veel mogelijk door jongeren zelf laten bepalen.

Ik hoop dat ze mij met mijn vijftig jaar binnenlaten. Maar anders besluit ik graag met de woorden van de wijze Joop den Uyl: “Jongelui, je ziet maar!”

Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.
Doe mee en word lid!