Herdenk de februaristaking!

23 februari 2021

Deze week is het 80 jaar geleden dat de februaristaking plaatsvond in 1941. Ook in Hilversum werd er breed gestaakt. Daarom herdenken wij ook in Hilversum. Vanwege de corona-beperkingen vindt er dit jaar geen publieke herdenking van de Februaristaking van 25 en 26 februari 1941 plaats. Wel zal de traditionele kranslegging door de burgemeester op vanaf vrijdag 26 februari online te zien zijn, onder meer via www.februaristakinghilversum.nl en op Youtube.

De tachtigste editie zal ondanks de corona-beperkingen niet ongemerkt voorbijgaan. Burgemeester Pieter Broertjes en Martin Veltman, zoon van stakingsleider Ab Veltman, leggen een krans bij het NSF-kunstwerk aan de Jan van der Heijdenstraat. Stadsdichter Charlotte de Raad schreef voor de gelegenheid een gedicht. Haar voordracht is door filmer Leo Kerkhoff in Fabrique Unique opgenomen en zal online worden vertoond, direct na de kranslegging. In plaats van zijn geplande toespraak is Martin Veltman in zijn Amsterdamse atelier geïnterviewd. Bijzonder is het verhaal van de Hilversumse Toos Weimer-Smeulders, die vertelt hoe zij als jong meisje joodse gevangenen uit de goederenwagons hielp ontsnappen. De verhalen van Veltman en Weimer-Smeulders zullen via onder andere www.februaristakinghilversum.nl te zien en te horen zijn.

De kranslegging vindt in alle stilte plaats, om samenscholing te voorkomen. De gemeente Hilversum en het organiserend comité Herdenking Februaristaking Hilversum respecteren de corona-maatregelen.