Bedankt Pieter, welkom Gerhard!

Door Privé: Femke van Drooge op 16 februari 2022

Gisteravond hebben wij grandioos afscheid genomen van een gedenkwaardige burgemeester, Pieter Broertjes. Vanavond hebben wij de nieuwe burgemeester officieel benoemd, Gerhard van der Top. Tijd voor een mooie terugblik én een vooruitblik.

Allereerst: lieve Pieter, dank je wel!

Pieter Broertjes is met recht een bijzonder markante man en burgemeester te noemen. Met zijn hart op zijn tong, veel warmte voor alle Hilversummers, en een bepaalde informaliteit in zijn doen en laten. Wat Pieter vooral fantastisch deed: het mensenwerk, iedereen persoonlijk leren kennen en ook zichzelf láten kennen. Dat is best bijzonder voor zo’n belangrijk bestuurder. Politici staan erom bekend altijd een slag om de arm te houden, zich nooit in de kaarten te laten kijken. Broertjes was daar allemaal wars van, en dat heeft hem tot een betere burgemeester gemaakt. Pastoor Jules Dresmé refereerde daar gisteravond op een mooie manier aan, door de filosoof St Augustinus te citeren, die over leiderschap zei dat het juist belangrijk is om soms ook je kwetsbaarheid te tonen.

Ook ikzelf heb soms die kwetsbaarheid van dichtbij mogen zien: mijn fractie en ik zijn van nature best streng voor onze bestuurders in Hilversum. Wij vinden het belangrijk dat de gemeenteraad er goed op toeziet dat het college zorgvuldige besluiten neemt en deze ook zorgvuldig uitvoert. Ook voor de burgemeester ben ik soms ‘streng’ geweest en Pieter trok zich dat persoonlijk aan. Voor iemand die altijd 100% van zichzelf geeft is het moeilijk te incasseren als het dan soms nog steeds niet ‘genoeg’ gewaardeerd wordt. Terwijl natuurlijk ook wij als raadsleden ons voor de volle 100% geven en juist daarom altijd vinden dat het nog beter kan. Maar de burgemeester trok het zich niet alleen aan, hij deed er ook echt wat mee. Dat heb ik altijd enorm gewaardeerd van de burgemeester.

Ook ons PvdA Ombudsteam heeft bij tijd en wijle de burgemeester aan de mouw getrokken, als zij weer eens een cliënt hadden, die zo vast kwam te zitten in de paarse krokodil van de overheid dat er een hogere authoriteit moest worden aangesproken. Ook dit soort dingen trok Pieter zich echt aan en hij ging erachter aan zitten, zodat er beweging in kwam. Voor vele Hilversummers heeft Pieter zo een heel direct en concreet verschil gemaakt. Groot denken, klein doen, zoals hij in zijn nieuwjaarstoespraak in 2020, de laatste die nog ‘live’ in de St Vitus kon, heeft geciteerd van Herman Tjeenk Willink.

Tot zover mijn persoonlijke mijmeringen: ik raad iedereen van harte aan om het grandiose afscheid van Pieter Broertjes op Youtube nog eens te bekijken. Want vele sprekers hebben nog veel mee prachtige dingen gezegd dan ik dat kan! Pieter, heel erg bedankt voor je geweldige werk de afgelopen 10 jaar!

Bekijk hier het afscheid van Pieter Broertjes >

Dan: welkom Gerhard!

Vanavond hebben wij de nieuwe burgemeester Gerhard van der Top officieel de burgemeestersketting voor het eerst zien omhangen. De nieuwe burgemeester heeft ook meteen een mooie en bevlogen toespraak gegeven, waaruit al vanaf het begin zijn liefde sprak voor Hilversum. Met prachtige woorden over de geschiedenis van Hilversum, de rol van stadsarchitect Dudok, en het belang van de lokale democratie in de komende gemeenteraadsverkiezingen. Wij hebben alle vertrouwen in de nieuwe burgemeester en wensen hem heel veel succes en hopelijk ook plezier!

Privé: Femke van Drooge

Femke van Drooge is fractievoorzitter voor de PvdA Hilversum. Zij is hier geboren en getogen en voelt zich ook een echte Hilversummer. Opgegroeid in de Hilversumse Meent, maar nu woont zij in het centrum, samen met haar man en haar hond. Van Drooge beschouwt zichzelf als sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij gelooft dat mensen

Meer over Privé: Femke van Drooge

Waar ben je naar op zoek?