22 september 2014

PvdA stelt vragen over “patatoorlog” tussen scholen en kleine ondernemer

De PvdA heeft vorige week vragen gesteld over de controverse die speelt tussen hilversumse scholen en een kleine ondernemer, die een kleine mobiele snackbar runt. Wij vinden het niet correct dat op deze kwestie op deze wijze wordt “uitgevochten”

Onze vragen waren als volgt:

Onlangs kregen wij verontrustende mails binnen van buurtbewoners die zich zorgen maakten om de bemoeizucht van een tweetal middelbare scholen in Hilversum, te weten het Comenius College en het Roland Holst College.

Al geruime tijd staat daar namelijk, op de openbare weg, een ondernemer die een mobiele snackbar runt. Naar wat de PvdA heeft begrepen, heeft deze ondernemer alle benodigde vergunningen om zijn mobiele snackbar te runnen.

De scholen proberen de mobiele snackbar op allerlei manieren tegen te houden, zodat leerlingen niet meer hun lunch kunnen nuttigen bij de mobiele snackbar. Het verzet van de school gaat zelfs zo ver dat iedere pauze docenten noteren wie wat heeft afgenomen. Dit alles om de gezondheid van de leerlingen op school te bevorderen, terwijl in de schoolkantine zelf snacks worden verkocht.

Nu blijkt dat de twee scholen een brandbrief hebben geschreven dat gericht is aan het college van B&W, waarin zij vragen om de mobiele snackbar voor de school te weren. Indien de zelfstandige ondernemer niet meer zijn voedsel te koop mag aanbieden, zal deze ondernemer zijn huishouden een stuk moeilijker kunnen runnen. Een groot deel van zijn inkomsten verkrijgt deze man namelijk door de verkoop van snacks bij deze twee scholen. De PvdA zou het zonde vinden als de gemeente maatregelen neemt tegen deze ondernemer. De PvdA heeft dan ook een aantal vragen voor wethouder Voorink en wil het volgende vragen:

1. Bent u bekend met de situatie zoals hierboven geschetst?
  2. Heeft u kennis kunnen nemen van de brandbrief die door de twee scholen is verstuurd?
  3. Bent u het met ons eens dat het nogal betuttelend is van de twee scholen om beperkingen te stellen in de keuzevrijheid van leerlingen om te eten wat ze willen?
  4. Wat is uw standpunt in deze kwestie?

Saami Akrouh