Proces inkoop jeugdbescherming komt tekort

Door Jacqueline Kalk op 19 januari 2019

Het proces voor de inkoop van jeugdbescherming vanuit de regio kwam tekort op allerlei fronten. Dat is de eerste conclusie die de PvdA Hilversum trekt na de hoorzitting van afgelopen donderdag. Er was te weinig regie vanuit zowel het college als de raad. De instellingen hebben zich niet betrokken gevoeld in het proces om tot inkoop te komen. Jacqueline Kalk kijkt terug op de hoorzitting van afgelopen donderdag.

Bekijk op Youtube >

De directeurs van de instellingen Jeugdbeschermers Nederland en de William Schrikkergroep reageren op de vragen van de Hilversumse raadsleden.


 

Jacqueline KalkDonderdag 17 januari was de hoorzitting over het mislukken van de bovenregionale inkoop van de jeugdbescherming en jeugdreclassering in Hilversum. Een unicum: raadsleden, Jeugdbeschermers Nederland en de William Schrikkergroep, en college samen aan tafel om terug te kijken en met elkaar te kijken naar de toekomst. En dat allemaal op initiatief van de PvdA.

 

Waarom deze hoorzitting?

In de zomer werden we opgeschrikt door het bericht dat belangrijke aanbieders van deze vorm van specialistische jeugdzorg hun diensten niet langer wilden inzetten in Noord Holland en dus ook niet in Hilversum. Op basis van de inkoopvoorwaarden die op tafel lagen, weigerden zij in te schrijven. De tarieven waren te laag en de administratieve druk te hoog. Natuurlijk schrik je dan als raadslid, want geen aanbieders zou betekenen dat deze vorm van jeugdzorg in gevaar zou komen. En we hebben het hier over hele specialistische jeugdzorg namelijk de maatregelen die de kinderrechter oplegt.

Bovenregionaal

Voor ons als nieuwe fractie was het een zoektocht. We stelden schriftelijke vragen aan de wethouder, doken in de dossiers, hadden contacten met de aanbieders en stelden vragen aan onze mederaadsleden. En eigenlijk leidde dat alleen maar naar meer vragen:

  • Wie had het besluit genomen dat we de jeugdbescherming en jeugdreclassering samen met 32 andere gemeenten zouden inkopen? En waarom?
  • Waarom was dit niet voorgelegd aan de gemeenteraad?
  • Wat was het gevolg van het mislukken voor de zorg aan deze jeugd en de gezinnen?

Tekortkomingen in het proces

De hoorzitting heeft waardevolle informatie opgeleverd en in ieder geval inzicht gegeven in een wijze van werken die op allerlei fronten grote tekortkomingen laat zien. Het direct in gesprek kunnen gaan met de instellingen heeft daar in grote mate aan bijgedragen. Wat we constateren is dat in deze kwestie zowel het college als de raad onvoldoende regie heeft gevoerd. Het is niet duidelijk geweest hoe de verhouding van het college tot de regio was en wie waarvoor en waarover besluiten kon nemen. Wethouder Walters was het hiermee eens. Daarnaast is het begrip geheimhouding nog wel iets waar we als raden in de regio betere afspraken over moeten maken, gelet op de openheid die in andere van deze 32 gemeenten is geboden maar in de regio Gooi en Vecht niet.

“Voor een dubbeltje op de eerste rang”

Wil je als overheid altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Deze zeer principiële vraag zal een beter antwoord moeten krijgen. We hebben het hier over zeer specialistische vorm van jeugdzorg waarvoor maar een beperkt aantal organisaties zijn die dit mogen doen. De inkoopmethode die gebruikt is, geeft deze organisaties geen positie als gesprekspartner. Gelet op het gegeven dat het hier alleen gaat om activiteiten die de rechter oplegt is dat niet goed. Immers de gemeente kan niet onderhandelen over meer of minder, de rechter bepaalt de periode van jeugdbescherming of de periode van jeugdreclassering. En de gemeente die dan aangeeft meer sturing te willen hebben, doet wel heel stoer, maar weet eigenlijk niet goed waar het over gaat.

Zeker zijn van goede jeugdzorg

Voor nu is de jeugdbescherming en jeugdreclassering weer beschikbaar. De regio heeft de oude contracten eenzijdig verlengd. De aanbieders hadden niet de mogelijkheid om hieruit te stappen en hebben ons zeer duidelijk gemaakt dat zij in onze regio Gooi en Vecht ver onder de landelijke gemiddelde tarieven werken. Dat is niet goed. Door te weinig te betalen voor deze specialistische zorg, breng je op termijn deze instellingen in gevaar en door te weinig te betalen geef je ook geen waardering voor het uitermate moeilijke werk dat deze jeugdzorgmedewerkers doen. Zij verdienen beter.

Jacqueline Kalk

Jacqueline Kalk

In het dagelijks leven: Secretaris/Directeur Centrum voor Lokaal Bestuur (CLB) Gelijke kansen voor iedereen, solidariteit, niet op je handen zitten, maar dingen doen. Voor mij is dat zo vanzelfsprekend dat ik me er over blijf verbazen dat niet iedereen zo denkt. De sociaaldemocratie is mij met de paplepel ingegoten. Met twee ouders, die beide actieve

Meer over Jacqueline Kalk

Waar ben je naar op zoek?