Opinie: wethouder of helicopter-ouder?

Door Privé: Femke van Drooge op 12 oktober 2018

D66-wethouder Wimar Jaeger is afgelopen week op de bres gesprongen voor zijn geliefde kindje Stichting Hilversum Citymarketing. Hij neemt het raadsleden kwalijk dat zij citymarketing niet ‘de tijd en ruimte geven om te groeien’. Maar het is de wethouder zelf die het vertrouwen doet afbrokkelen door de houding en gedrag van een helicopter-ouder aan te nemen.

Voor wie de term nog niet kent: een helicopter-ouder is iemand die zijn/haar kind overmatig in bescherming neemt tegen de grote boze buitenwereld. Een groot risico van dit gedrag is dat het kind nooit leert op eigen benen te staan. Helicopter-kinderen groeien vaak op zonder voor zichzelf op te kunnen komen of verantwoordelijkheid te nemen.

Voorkauwen

Afgelopen woensdag weigerde meneer Jaeger ronduit om ons het meerjarenplan van de stichting tijdig door te sturen. “Het college dient er eerst een oordeel over te vellen en dat, inclusief toelichting, naar de raad door te sturen. Dat kost tijd.” Kennelijk is de wethouder van mening dat de raad niet in staat is om een plan te lezen zonder dat hij het eerst voorkauwt. Of vertrouwt hij er misschien niet op dat de stichting ons zonder zijn hulp kan overtuigen?

Ook de sollicitatieprocedure voor een nieuwe directeur kan de wethouder niet los laten. Waarom? Kan de Raad van Toezicht dit niet alleen afhandelen? Kennelijk heeft Wimar Jaeger ook daar geen vertrouwen in.

Moeite met loslaten

De wethouder lijkt niet te zien hoeveel schade hij zelf toebrengt aan zijn geliefde project door zich zo te gedragen. Vele berichten in de krant suggereren dat ook het afgelopen jaar de wethouder bijna constant moeite heeft gehad om zijn kindje los te laten. Nu mag de raad het liefst geen enkele directe communicatie van de stichting ontvangen. De stichting mag niet zelfstandig opereren zonder dat vader Wimar alles zelf van tevoren heeft gezien en goedgekeurd.

Vertrouwen

Daarmee wekt wethouder Jaeger steeds sterker de suggestie dat hijzélf eigenlijk niet gelooft dat citymarketing op eigen benen kan staan. Hij trok de vergelijking immers als eerst: “om een kind te laten groeien moet je er niet bovenop zitten.” gaf hij ons afgelopen woensdag nog mee. Woorden die hij zelf misschien ter harte moet nemen.

Privé: Femke van Drooge

Femke van Drooge is fractievoorzitter voor de PvdA Hilversum. Zij is hier geboren en getogen en voelt zich ook een echte Hilversummer. Opgegroeid in de Hilversumse Meent, maar nu woont zij in het centrum, samen met haar man en haar hond. Van Drooge beschouwt zichzelf als sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij gelooft dat mensen

Meer over Privé: Femke van Drooge