24 februari 2014

De binnenstad, de economische motor van Hilversum

De economische crisis heeft haar sporen achtergelaten. Verschillende winkels hebben hun deuren moeten sluiten, kantoren staan leeg en de horeca heeft een flinke terugval te verwerken. We staan er niet dagelijks bij stil, maar de crisis van 2008 is de grootste sinds de jaren ’30 van de vorige eeuw. Inmiddels lijkt er wat beweging te komen in de vastgelopen economische motor. Ondernemers durven weer te investeren en de consument geeft weer geld uit. Het is nu zaak om door te pakken, te investeren om het verloren gewaande terrein terug te winnen.

Laat de binnenstad weer bruisen

Veel binnensteden hebben het moeilijk. Zo ook de binnenstad van Hilversum. De Gooische Brink ligt er wat verlaten bij, maar ook in andere straten is de leegstand hoger dan voorheen. Restaurants zijn maar half gevuld en de openbare ruimte is aan vernieuwing toe. Alles toont wat schamel. Het bruisende stadsleven wordt node gemist.

Daarom verdient het centrum de komende jaren extra aandacht. Winkeliers, horeca, culturele instellingen, de gemeente en bewoners moeten de handen ineen slaan om de binnenstad weer bruisend te maken. Meer politieke partijen zien de noodzaak van een dergelijke ‘upgrade’. Voor ons (PvdA) is het centrum de economische motor van de stad. Daar begint de dag en het eindigt zij. Daar creëert men werk en rolt het geld. Daar gaat men uit en zoekt men vertier. Wij willen een centrum waar inwoners trots op kunnen zijn, waar werk is en geld wordt verdiend. Wij willen een centrum waar je prettig woont, waar je uitgaat voor je plezier en waar cultuur de bindende factor is. Waar mensen elkaar ontmoeten en de stedelijke ruimte energie geeft.

Theaterplein

Vastgoedbeheerders moeten niet alleen denken aan winstmaximalisatie, automobilisten kunnen niet altijd voor de deur parkeren en winkeliers moeten verder kijken dan hun eigen toko. Nieuwe energie is nodig om de binnenstad weer te laten herleven. Geef experts de ruimte voor nieuwe plannen en gemeente, beoordeel niet alleen op regeltjes. Maak aantrekkelijke passende bouwplannen. Geef wonen in de stad de ruimte, zorg voor een uitzonderlijke branchering en geef pleinen de noodzakelijke accenten. En natuurlijk ruimte voor cultuur in de binnenstad, een theaterplein zou mooi zijn. Een gezamenlijke aanpak, dat is wat nodig is.

Hoopvolle ontwikkelingen

Kortgeleden is ‘het werkstation’ geopend. Creatieve industrie in het voormalige belastingkantoor bij het station. Er komt een nieuwe bioscoop aan de markt. Beide zijn gerealiseerd met steun van wethouder Jan Rensen. Het filmtheater heeft haar eerste filmfestival achter de rug en aan de Langestraat komt nieuwbouw die goed in de omgeving past. En een nieuwe inrichting van het plein bij C&A. Allemaal zaken waar gemeente en ondernemers samen hard aan hebben gewerkt!

Bijeenkomst op vrijdag 14 maart

Blok vrijdag 14 maart vanaf 16.00 uur vast in uw agenda. Een gesprek over de binnenstad met alleen deskundigen aan tafel. Geen politiek, maar mensen die elke dag met hun ‘poten’ in de dagelijkse praktijk stad. Plaats van handelen MCO. De politiek mag luisteren en er komen hele mooie ideeën op tafel. Kom langs in het gezellige MCO muziekcafé Elling. Ook weer zo’n mooi nieuw initiatief aan de Heuvellaan, al is het net buiten het centrum.

Waar ben je naar op zoek?