PvdA wil fontein in Dudokstijl op marktplein voor 600-jarig Hilversum

Door Privé: Femke van Drooge op 10 juli 2019

Het monument op het marktplein krijgt toch een doorstart. D66, de VVD en de PvdA vragen samen aan het college om voor het 600-jarig bestaan van Hilversum in 2024 een sprankelend monumentaal kunstwerk te realiseren. Dit idee komt in de plaats van de plannen voor het ‘Dudokmonument’, dat in de uitvoering de afgelopen jaren was gestagneerd.

In mei heeft de PvdA voor het eerst in de commissie aangekaart dat er een budget voor het zogenaamde ‘Dudokmonument’ al jaren op de plank blijft liggen, zonder dat er voortgang zit in de uitvoering. Het ontwerp dat in 2016 de prijsvraag won bleek te duur en te groot te zijn voor het marktplein en sindsdien is de realisatie gestagneerd. Het potje geld werd intussen al twee jaar achter elkaar ongewijzigd van jaar op jaar doorgesluisd.

Eerst huiswerk doen, dan geld reserveren

De PvdA heeft samen met de VVD een amendement ingediend waarin wij aangeven dat wij het gereserveerde budget voor nu los laten. Het college moet eerst haar huiswerk beter doen en met een concreet plan komen. Dan is de vraag natuurlijk wel wat er nu aan kunst op het marktplein moet komen. Meerdere partijen kwamen in de gezamenlijke commissie vorige week met ideeën wat er dan zou moeten gebeuren.

Fontein in stijl van Dudok..?

De PvdA zou graag zien dat we een mooie fontein gaan neerzetten. Wij denken dan aan iets in de stijl van de prachtige Dudokfontein, die ooit op de kerkstraat stond bij wat nu het C&A pleintje is. Helaas werd deze mooie fontein in de jaren ’50 gesloopt om er *niet schrikken* parkeerplaatsen te realiseren.

Op deze ansichtkaart staat de mooie Dudokfontein die ooit op het C&A pleintje stond.

Toch iets moois voor het marktplein

Ook de andere partijen wilden het idee om een mooi kunstwerk voor het marktplein te realiseren niet laten gaan. D66-raadslid Edwin Göbbels was één van de initiatiefnemers voor het oorspronkelijke monument en vond dat er toch iets moois op het marktplein moet komen.

600-jarig bestaan in 2024

Wij kwamen met het idee om de realisatie van dit kunstwerk iets meer tijd te geven door het aan een nieuw historisch moment te koppelen: het 600-jarig bestaan van de gemeente Hilversum. PvdA-commissielid Jos Oude Elferink wees de fractie erop dat Hilversum in 1424 voor het eerst als onafhankelijke gemeente rechten kreeg van Jan van Beijeren, de toenmalige graaf van Holland. Het 600-jarig bestaan is dus in 2024, waardoor het college nu ruim voldoende tijd heeft voor de uitvoering. De partijen willen dat het college begin 2020 met een concreet voorstel terug komt naar de raad.

Privé: Femke van Drooge

Femke van Drooge is fractievoorzitter voor de PvdA Hilversum. Zij is hier geboren en getogen en voelt zich ook een echte Hilversummer. Opgegroeid in de Hilversumse Meent, maar nu woont zij in het centrum, samen met haar man en haar hond. Van Drooge beschouwt zichzelf als sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij gelooft dat mensen

Meer over Privé: Femke van Drooge