16 december 2014

PvdA stelt vragen over de “vage” rode lijn op het Langgewenst

De PvdA is dolblij met de nieuwe bioscoop op het Langgewenst, ook zijn wij supertrots dat de nieuwe bioscoop een doorslaand succes is. Het werk van PvdA wethouder Jan Rensen is niet voor niets geweest. Minder blij zijn wij met de berichten dat bioscoop bezoekers niet alleen getrakteerd worden op een mooie film, maar ook op een bekeuring van de gemeente Hilversum

Een aantrekkelijk centrum begint bij jezelf!

Het is volgens de PvdA een zwaar contrast, een college van burgermeester en wethouders dat met de mond zegt dat zij voor een gezellig en aantrekkelijke binnenstad van Hilversum zijn, maar in daad onze Hilversummers en de bezoekers nu laten parkeren achter een “vage” rode lijn. Na uren studie ben ik zelf nog geen rode lijn tegen gekomen in het wegenverkeersreglement. Dit is een situatie die in de ogen van PvdA niet langer zo moet voortduren, reden des te meer om vragen te stellen in de commissie verkeer en buurt.

Onze vragen in de commissie verkeer en buurt:

Afgelopen weekend was in de Gooi en Eemlander te lezen hoe fout parkeren op Langgewenst de nieuwe melkkoe van de gemeente is geworden. Er is veel onduidelijkheid over de geldende regels, zoals:

• Instructies die logischerwijs niet worden gelezen op een parkeerautomaat na negenen.
  • Onduidelijkheid dat parkeren op een koopzondag niet gratis is (en wanneer is een koopzondag?).
  • En een rode lijn die niet zichtbaar is in het donker.

Als raad en college spreken wij niets anders dan lof over de komst van de nieuwe bioscoop. Het nieuwe uithangbord van de gemeente! Passend bij ons imago als Media Stad! Om vervolgens de aantrekkingskracht en beleving van deze parel compleet teniet te doen met een niet passend parkeerbeleid.

Graag vragen wij het volgende:

• Klopt het verhaal van de Gooi- en Eemlander dat er een forse toename is van het aantal boetes die uit worden gedeeld?
  • Vindt u ook, dat in het licht van de nieuwe bioscoop die geplaatst is en de imagofunctie die deze voor Hilversum vervult, dat wij als Gemeente de beleving van bezoekers niet moeten vergallen met parkeerbon?
  • Deelt u de mening dat het beleid omtrent het parkeren aan herziening toe is?
  • Deelt u de mening dat de huidige informatievoorziening over het parkeerbeleid niet afdoende is?
  • Wilt u op korte termijn bekijken welke maatregelen u kan treffen om de situatie te verbeteren? (gedogen, pas controle na sluitingstijd van de bioscoop)
  • Wilt u aanvullend bekijken hoe we de gehele situatie omtrent het parkeerbeleid kunnen verbeteren op Langgewenst?

Durk Heidbuurt