Een aantrekkelijk winkelgebied door branchering

Door Privé: Femke van Drooge op 14 juni 2021

Het Hilversumse centrumgebied gaat een nieuwe impuls krijgen door een nieuwe visie én door brancheringsbeleid. Dit komt mede dankzij de motie ‘Aantrekkelijk winkelgebied door branchering’ die de PvdA afgelopen woensdag heeft ingediend. De motie werd die na een positief advies van het college met een ruime meerderheid van de raad aangenomen. Wij pleiten al jaren voor branchering. En nu gaan wij echte stappen maken om het centrum weer helemaal tot bloei te laten komen.

Wat is branchering en waarom heeft Hilversum dit nodig?

Het woord zegt het al een beetje: ook binnen de detailhandel en horeca zijn er verschillende branches. Je hebt modezaken, drogisterijen, supermarkten. grote warenhuis ketens, juweliers, kappers, snackbars, eetcafé’s, restaurants en nog veel meer verschillende soorten winkels en horeca. In een goed en leuk winkelcentrum is dat aanbod divers en aantrekkelijk. Maar dit gaat niet altijd vanzelf. Branchering betekent dat de gemeente richtlijnen opstelt over hoeveel winkels we maximaal per branche per gebied willen hebben. Indien goed uitgevoerd moet het voorkomen dat het aanbod in het winkelcentrum in een eenheidsworst verandert.

Minder toeristische prullariawinkels

Amsterdam maakt al een tijd gebruik van branchering als sturingsinstrument. Daar is het besluit met name genomen vanwege de bedreiging van een overvloed aan toeristische prullariawinkels en coffeeshops. Het centrum van Amsterdam dreigde ten onder te gaan aan hun eigen populariteit onder toeristen.

Driehonderd nagelsalons

In Hilversum ligt het iets anders: wij hebben helaas niet het ‘luxeprobleem’ van teveel aanloop naar het centrum. In tegendeel, de detailhandel in Hilversum heeft het moeilijk. Niet alleen door de coronacrisis, want ook daarvoor liet de concurrentie van het online winkelen zich al gelden. En de toenemende leegstand is natuurlijk een bedreiging voor de aantrekkelijkheid van het centrum. Maar het heeft daarnaast nog een risico: de leegstand kan namelijk worden opgevuld door het verkeerde soort winkels. Hilversum kent intussen wel 200 kapperszaken en zelfs 300 nagelsalons. Hilversummers moeten wel de best verzorgde nagels hebben van heel Nederland! Of er speelt iets anders. Winkels die als front dienen voor een zaak waar het echte geld op een heel andere manier verdiend wordt…?

Divers winkelaanbod voor een aantrekkelijk centrum!

En zelfs als dit niet het geval zou zijn, kun je je afvragen hoe lang een winkelcentrum blijft overleven als er alleen nog maar kapperszaken en nagelsalons staan. Er zijn zoveel andere mogelijke winkels die het daadwerkelijk leuk maken om een dagje naar het centrum te gaan om te winkelen. Daarom is het nodig om paal en perk te stellen aan wildgroei van één type winkel of horeca. Dankzij ons doorzettingsvermogen en gelukkig dankzij het voortschrijdende inzicht van onze collega’s van de raad gaan we hier nog voor de verkiezingen mee aan de slag!

Privé: Femke van Drooge

Femke van Drooge is fractievoorzitter voor de PvdA Hilversum. Zij is hier geboren en getogen en voelt zich ook een echte Hilversummer. Opgegroeid in de Hilversumse Meent, maar nu woont zij in het centrum, samen met haar man en haar hond. Van Drooge beschouwt zichzelf als sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij gelooft dat mensen

Meer over Privé: Femke van Drooge