Bewoners betrekken nog steeds moeilijk

Door Privé: Femke van Drooge op 15 juni 2019

De Hilversumse politiek heeft zich afgelopen donderdag tegen de verhuizing van de Hoogvliet in Hilversum Zuid gekeerd. Ook de PvdA was niet enthousiast. De grote boosdoener hier is echter niet de Hoogvliet. Het probleem is dat de gemeente slechte kaders heeft gesteld voor het proces van bewoners betrekken. Projectontwikkelaars weten zo niet wat van hen wordt verwacht voor een goed participatieproces. Wij vinden daarom dat de leidraad ‘Betrek de Omgeving’ door het college aangescherpt moet worden.

De planontwikkeling van de Hoogvliet was een pilot in het kader van de leidraad ‘Betrek de Omgeving’. Deze leidraad is een verzameling richtlijnen voor projectontwikkelaars die het college afgelopen najaar heeft opgesteld. De bedoeling ervan is dat de projectontwikkelaar zelf bewoners beter bij het proces betrekt. De gemeente moet dan toetsen of dit proces goed is doorlopen.

Slechte kaders leiden tot slechte pilots

Echter, de kaders van deze leidraad zijn vaag en omhelzen niet meer dan een foldertje van een paar pagina’s. In de leidraad staat in nogal brede termen wat we zo ongeveer bedoelen met participatie. Er staat niet in welke eisen we daaraan stellen of hoe de gemeente toetst of er voldoende participatie heeft plaatsgevonden. Op deze manier schept de gemeente verkeerde verwachtingen. Een ontwikkelaar kan zo denken “Als ik gewoon een paar informatieavonden houd, dan zit het wel goed”. Dat dit niet het geval kan zijn is nu bewezen door het feit dat deze eerste pilot van de Hoogvliet niet goed is afgelopen.

Bewoners gaan niet alleen over de stoeptegels

De commissie stelde afgelopen donderdag (gelukkig) dat je de omgeving erbij moet betrekken niet alleen om stoeptegels in te kleuren, maar om daadwerkelijk hun mening te geven over het plan. Als je geen draagvlak kan vinden bij de betrokken partijen, dan is het antwoord niet om gewoon door te stomen. Dan moet je óf het overleg aangaan tot je wel consensus wel hebt, óf het algemeen belang beter onderbouwen. Zonder draagvlak van de buurt moet een projectontwikkelaar laten zien dat hij écht alle alternatieven grondig heeft onderzocht en dat deze niet mogelijk zijn. Dat heeft de Hoogvliet in dit geval niet voldoende gedaan.

College: leer van deze pilot en pas de leidraad aan!

Daarom moet het college volgens ons nog eens goed kijken naar de richtlijnen zelf. De Hoogvliet heeft veel tijd en waarschijnlijk geld gestoken in wat volgens hen een goed proces was. Helaas bleken de politieke partijen en inwoners daar een totaal andere mening over te hebben. Als er een heldere leidraad was geweest met duidelijk toetsbare criteria, dan had de Hoogvliet misschien eerder ingezien dat zij het anders aan moeten pakken om tot een voor iedereen acceptabel resultaat te komen.

Privé: Femke van Drooge

Femke van Drooge is fractievoorzitter voor de PvdA Hilversum. Zij is hier geboren en getogen en voelt zich ook een echte Hilversummer. Opgegroeid in de Hilversumse Meent, maar nu woont zij in het centrum, samen met haar man en haar hond. Van Drooge beschouwt zichzelf als sociaaldemocraat in hart en nieren. Zij gelooft dat mensen

Meer over Privé: Femke van Drooge