24 april 2013

PvdA Hilversum steunt verzet tegen strafbaarstelling illegaliteit

De PvdA Hilversum steunt de petitie tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. Deze maatregel staat in het regeerakkoord, maar draagt niet bij aan een oplossing en criminaliseert alleen maar mensen. Dit soort maatregelen kunnen wij missen als kiespijn. Daarom steunen de fractie en het bestuur de petitie tegen de strafbaarstelling van illegaliteit. De congresafgevaardigde van onze afdeling zal daarom op het PvdA Congres op zaterdag 27 april de moties ondersteunen om de landelijke fractie aan te sporen deze maatregel ongedaan te maken.

De PvdA Hilversum steunt verzet

De fractie wordt via ons eigen PvdA ombudsteam geconfronteerd met de situatie waarin vluchtelingen terecht kunnen komen. Dit levert soms schrijnende situaties met een hoog Kafka gehalte op. Achter de schermen proberen wij dan ook te zorgen dat dit op een menswaardige manier wordt opgelost. Met het strafbaar stellen van illegaliteit zullen schrijnende situaties alleen maar toenemen. Het is veel belangrijker om te zorgen dat mensen die uitgeprocedeerd zijn ook daadwerkelijk terugkeren naar hun land van herkomst. In sommige gevallen laat het land van herkomst deze mensen niet eens toe. Deze mensen kunnen geen kant op en worden straks door de politie opgepakt en opgesloten. Dit soort situaties moeten we in Nederland niet willen. Er kan dus beter worden gekeken naar een effectief en menswaardig terugkeerbeleid.

Afdeling Hilversum steunt moties op congres

Op het PvdA congres aanstaande zaterdag in Leeuwarden gaat de congresafgevaardigde van onze afdeling de moties ondersteunen die de landelijke fractie oproepen om de strafbaarstelling van illegaliteit ongedaan te maken. Wij hopen dat deze moties brede steun krijgen op het congres. Ik roep dan ook andere Hilversumse PvdA-leden op om mee te stemmen met de moties die dit oproepen en de petitie te ondertekenen.

De argumenten van de partijtop tegen deze moties komen niet veel verder dan afspraak is afspraak. Een zwak argument aangezien de inkt van het regeerakkoord nog maar net droog was en de VVD dit openbrak vanwege de inkomensafhankelijke zorgpremie. Dan lijkt het niet meer dan redelijk dat deze maatregel er ook wordt uitgehaald.

Teken ook de petitie! >>

Waar ben je naar op zoek?