Nelleke Vedelaar bezoekt Hilversum via Zoom – een verslag

Door Puck Kerkhoven op 4 juli 2020

Op zaterdag 6 juni bracht partijvoorzitter Nelleke Vedelaar een bezoek aan onze PvdA afdeling Hilversum. Aangepast aan de coronaregels vond deze ontmoeting geheel online plaats, via Zoom. Nelleke was blij verrast zo’n positieve en actieve club mensen aan te treffen en voelde zich zeer welkom.

Dit schreef ze later die middag op haar Facebookpagina:

Als de afgelopen maanden ons één ding hebben laten zien, dan is het wel dat je online hele goede gesprekken kunt voeren. Vanmiddag sprak ik met onze afdeling in Hilversum onder andere over hun ombudswerk, woningbouw en ledenwerving. Het is fantastisch om te zien hoe onze mensen samenwerken en zich inzetten voor een gelijker speelveld voor íedereen. Enkele reacties op het gesprek; “beetje gek zo digitaal, maar supergoeie discussie”, “leuk en leerzaam” en “verhelderend en verfrissend”, “inspiratie om verder te gaan”. Super om te zien, we kunnen er weer tegenaan? Dank PvdA Hilversum?

Wij vonden het fijn dat je er was, Nelleke. Dank voor je oprechte belangstelling en goede adviezen. Vanuit hun huiskamer volgden een kleine twintig leden de bijeenkomst. Waaronder ook enkele nieuwe leden, waar we heel blij mee zijn!

Voorzitter Binnert de Beaufort stelde onze raadsleden Femke van Droge en Jacqueline Kalk, fractiemedewerkers en het bestuur voor. Nieuwsgierig naar ‘echte verhalen uit de praktijk’ ging Nelleke lang in gesprek met Robert Fiolet van het Ombudsteam. Die concludeerde dat de zaken steeds complexer en schrijnender worden. Problemen met schuldhulp/sanering en zorgwekkend snel stijgende dakloosheid, simpelweg omdat er geen woonruimte te vinden is. De fractie haakt daar politiek op in, door in de Raad voor deze structurele problemen keer op keer aandacht te vragen.

Uit het verslag

We spraken lang over het ‘10000 woningen plan. NV: beter je eigen plan te blijven trekken, dan blind achter die zak geld aan hollen en in een megalomaan project verzeild te raken. Schaalvergroting boven 100.000 inwoners levert meer geld op, maar kost ook meer. Kan ook op andere manieren, onderzoeken. We signaleren een tekort aan betaalbare woningen.

NV: Inventariseer die behoefte en koppel er verhalen aan. Bouwen oké, maar niet ten koste van alles. Goede randvoorwaarden: energie neutraal, gekoppeld aan bijv. goede woon-zorg voorzieningen en bereikbaarheid. Vooral ook oog hebben voor burger initiatieven, zoals bijv. Knarrenhoven. Ga daar als partij actief naast gaan staan en ondersteun dergelijke woonvormen zichtbaar. Ook beter voor de zorg later, als 1 op 5 dement wordt. En maak afspraken met coöperaties in de buurt om grond af te waarderen i.p.v. duurder maken.

Goede inhoudelijke bijdragen Paulien van Hessen en André Louwen op het gebied van zorg en bijbehorende voorzieningen.

Een vraag van Puck Kerkhoven, over de oplopende staatsschuld t.g.v. Corona maatregelen. Waar moet de rekening terecht komen? NV: in elk geval NIET bij Publieke voorzieningen zoals zorg, onderwijs, veiligheid en cultuur. Als Partij van de Arbeid moeten we ons daar heel consequent, op alle niveaus, heel hard voor maken!

Vraag over ledenwerving van bestuurslid Martijn Bakker: hoe worden ze als afdeling jonger en diverser? Meer een afspiegeling van de bevolking. NV: Er is een Taskforce verjonging, zoek contact. Vertalen naar thema’s. Hoe is het om jong te zijn in Hilversum en een huis te zoeken? Geen baan kunnen vinden? Jongere leden op een leuke manier erbij betrekken, niet gelijk overvragen! Ook via de digitale weg, dat blijkt uitstekend te werken.

Vraag van Sjef Coenen (penningmeester) over financiën wordt buiten de uitzending beantwoord. De Partij heeft haar zaakjes weer op orde, ook financieel, zou dus er geen reden zijn om niet af te dragen. Tip van NV: reserveer nu alvast campagnekosten voor de gemeenteraadsverkiezingen. Nog een hartenkreet van Sjef aan Nelleke: Maak je hard voor jongeren die onze hulp écht nodig hebben: VMBO en MBO! Daar valt veel te verbeteren, o.a. op gebied van stages en gelijke kansen. Dat neemt ze mee!

Binnert de Beaufort heeft behoefte aan een pro truth pledge voor politici (en journalisten). In een antwoord op al het fake news om ons heen. Het blijkt te werken als je zo’n waarheids-eed aflegt. NV vindt dit een interessante gedachte en neemt het idee mee.

Na twee levendige, inhoudelijke uren werd de uitzending afgesloten met de conclusie dat het fijn en goed te doen is om op deze manier contact met elkaar te houden.