30 januari 2015

Burgemeester Broertjes informeert gemeenteraad over veiligheid mediapark

Vandaag heeft Burgemeester Broertjes de gemeenteraad geinfomeerd over de veiligheid op het mediapark en het tragische incident van gisterenavond. De PvdA is blij met deze openheid van onze burgemeester, evenals zijn pleidooi om het mediapark veilig te houden, maar ook toegankelijk. Het is een groot goed in ons land, dat we niet alles achter hoge hekken en slagbomen moeten wegstoppen, evenals het besef dat we er alles aan doen om geweld te voorkomen, maar we het helaas nooit kunnen uitsluiten.

Bericht van onze burgemeester aan de gemeenteraad:

Geachte raad,

Gisteravond zijn diverse crisisteams actief geweest naar aanleiding van een gijzeling bij de NOS. Een 19-jarige inwoner uit Pijnacker drong kort voor het Achtuurjournaal het NOS-pand binnen en liep onder bedreiging van een beveiliger het redactielokmaal op en eiste zendtijd. Hij kon overmeesterd worden door de politie en werd aangehouden. In de veiligheidsregio is meteen opgeschaald opdat de crisis snel en goed kon worden beheerst. En dat is ook gebeurd, kan ik tot mijn blijdschap vaststellen.

Zelf heb ik aan het eind van deze ochtend met de Veiligheidsdriehoek spoedoverleg gevoerd in het Raadhuis. Daarbij waren ook vertegenwoordigers van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) aanwezig. We spraken onder meer over de veiligheid van het Media Park, de omroepen en redacties. Justitie en politie zijn bezig met het strafrechtelijk onderzoek en kijken hoe de gewapende man het NOS-gebouw kon binnenkomen. En natuurlijk hoe we nieuwe voorvallen kunnen voorkomen.

Eerder vanochtend was ik aanwezig bij overleg met de NOS en de politie op het Mediapark. Aansluitend ben ik bij de personeelsbijeenkomst van de NOS geweest. Dat was indrukwekkend en emotioneel. Wat er gisteren is gebeurd, heeft op iedereen een enorme impact. Er is terecht veel lof voor het adequate optreden van de politie en de beveiliging. We gaan de beveiliging op het Mediapark verder aanscherpen, zowel zichtbaar als onzichtbaar. In de loop van de komende week hebben we op het Mediapark een vergadering met alle betrokkenen om de veiligheidsprotocollen op opnieuw tegen het licht houden en waar nodig aan te passen. De NOS, de beveiliging van het Mediapark en de politie werken hierin samen. Maar we willen van het Mediapark geen vesting maken. De mensen die hier werken, moeten dat vrij kunnen doen.

In het Integraal veiligheidsplan van de gemeente wordt het Media Park speciaal genoemd. Het Media Park is een bijzondere en belangrijke locatie voor de gemeente Hilversum. Ook maakt het Media Park onderdeel uit van het Alerteringssysteem Terrorismebestrijding, dit is een waarschuwingssysteem voor sectoren uit de vitale infrastructuur. Verder is het Media Park aangewezen als veiligheidsrisicogebied in het kader van de Wet terroristische misdrijven. Verruimde bevoegdheden gelden daar voor opsporingsambtenaren.

Al jaren investeren we in veiligheid op het Media Park door samenwerking. Dat leidde tot een speciaal veiligheidsconvenant in 2007 tussen politie, Openbaar Ministerie, brandweer, Media Park beheer, NPO, NOS, NET 3 (VARA, NPS, VPRO), Beeld en Geluid en de gemeente Hilversum. Ook is er nauw contact met alle omroepen, KPN en beveiligingsbedrijven. Twee weken geleden heb ik al deze partijen de bestaande afsprakenlijst gestuurd hoe om te gaan met dreigende situaties en veiligheidsinbreuken. Dit protocol wordt beheerd door de gemeente.

Vorige week dinsdag is er nog veiligheidsoverleg geweest tussen NOS, NPO, politie en de gemeente. Binnen de politieorganisatie is een speciaal Mediateam actief dat zich richt op de veiligheid bij omroepen en media. Na de aanslagen in Parijs heb ik persoonlijk gesprekken gevoerd met het regionale dagblad Gooi- en Eemlander over de veiligheid van de werknemers op de redacties. Daarnaast zijn we bezig met het nemen van maatregelen op gebied van veiligheid op het Media Park. Zo wordt vanuit de Veiligheidsregio een calamiteitenplan opgesteld voor het Mediapark, vinden er meer crisisoefeningen plaats en gaan we hechter samenwerking met (media-)organisaties op het Mediapark.

Daarbij moeten we een balans vinden tussen vrijheid en veiligheid. De directeur van het beveiligingsbedrijf van de NOS zei het al treffend: “Er komen elke dag duizenden medewerkers en gasten op het park. Honderd procent waterdicht wordt het nooit.” Daar sluit ik me volmondig bij aan: Nederland is geen vesting en mediastad Hilversum vormt daarop geen uitzondering. Maar we zetten zeer sterk in om de kans op herhaling van dergelijke incidenten zo klein mogelijk te maken.

Pieter Broertjes

Burgemeester Hilversum

Waar ben je naar op zoek?