10 januari 2013

Afscheid voor Van Osch, welkom voor Moojen

Gisterenavond was het sluitstuk in de wethouderscrisis binnen de Hilversumse VVD. Oud wethouder Frans van Osch nam afscheid in de gemeenteraad en Beernoud Mooijen werd benoemd als nieuwe VVD wethouder van financien voor de gemeente Hilversum.

Een PvdA afscheid voor Frans

Nadat Frans van Osch op 12 december van het vorige jaar zijn ontslag had ingediend in de gemeenteraad, was het nu tijd voor afscheid. Dat werden afscheidswoorden die geheel voorzien waren van een PvdA sausje! Nog nooit was een liberaal zoveel lof toegezwaaid door de sociaal democraten van de PvdA. Nadat onze burgemeester Pieter Broertjes het PvdA trio was gestart, was ik zelf even de sigaar, waarna onze Saami met het aanbieden van het afscheidscado met mooie woorden mocht afsluiten. Frans verdient respect voor de wijze waarop hij zijn wethouderschap tot op de laatste seconde heeft uitgevoerd. Zelfs tijdens de laatste raadsvergadering verdedigde hij zijn laatste voorstellen nog vol passie en vuur. Met de wetenschap dat botsende karakters binnen de VVD voor deze liberale clash hebben gezorgd, past acceptatie voor de situatie. Wij wensen Frans heel veel geluk in de nabije toekomst en we zien hem vast heel erg snel terug in de Hilversumse lokale politiek, in welke rol dan ook.

VVD draagt nieuwe wethouder voor

Duidelijk was dat de VVD een personeelswissel voor ogen had. Voor de Partij van de Arbeid was één op één wissel niet vanzelfsprekend. Het kost natuurlijk geld, er rest ons nog een jaar in de huidige gemeenteraad en ook het inwerken van de nieuwe wethouder kost veel tijd, waren zo een aantal van onze argumenten. Daarom was overleg en goed nadenken in onze optiek geboden. Uiteindelijk hebben wij een compromis gesloten, de VVD heeft nagedacht over de ontstane situatie en gekozen voor een oplossing die de “gemeente Hilversum geen geld kost”, namelijk het benoemen van een wethouder voor 20% minder uren per week en het afzien van een beroep op de wachtgeldregeling. Wij hebben, als PvdA, ingestemd met dit compromis.

We wensen Beernoud Moojen veel succes en plezier!

De voorgestelde VVD kandidaat voor de ontstane wethouderszetel is voor ons een oude bekende, namelijk Beernoud Moojen. Beernoud is al wethouder geweest in de Hilversumse gemeenteraad van 1998 t/m 2001 en heeft ook ruim 20 jaar ervaring als gemeenteraadslid. In al deze jaren hebben wij zeer prettig met Beernoud samengewerkt en we hebben dan ook geen enkele moeite met zijn benoeming. Zoals u van ons gewend bent, wij zetten in op een juiste en constructieve samenwerking. We wensen Beernoud heel veel sterkte en wijsheid in het vervullen van deze nieuwe wethoudersperiode in zijn Hilversumse politieke carriere, met niet onbelangrijk ook heel veel plezier natuurlijk!