World Clean Up Day in Kerkelanden

22 september 2019

Bijna elke week ga ik op woensdagmiddag met mijn jongste dochter naar winkelcentrum Kerkelanden in Hilversum. Ze weet dat de kans dan groot is dat ze kibbeling van me krijgt of Vietnamese loempia’s. En als we er dan met de auto naartoe rijden – ja, we gaan met de auto, want we doen inkopen voor een week- bedenk ik me altijd hoe aangeharkt en schoon Kerkelanden erbij ligt.

Dus waarom juist daar naartoe gaan om zwerfafval te verzamelen op World Clean Up Day? Omdat we als PvdA-Hilversum eigenlijk wel benieuwd waren naar hoeveel zwerfafval we juist dáár zouden vinden. Bovendien waren er in centraler gelegen wijken andere groepen actief.

Bonnetjes

Wat vonden we zoal in de omgeving van het winkelcentrum? In de bosjes en bij de bankjes van de vele groene plantsoentjes die Kerkelanden rijk is? Onder andere één gebruikte condoom. Met de opengescheurde verpakking ernaast. Maar verder: heel veel bonnetjes van de supermarkt. Blijkbaar vinden mensen het normaal die op straat te gooien voordat ze in hun auto stappen.

En veel sigarettenpeuken. Het uitdrukken van een peuk op straat of op de stoep lijkt een tamelijk onschuldige bezigheid, en geloof me, in de verdrietige periode van mijn leven dat ik nog rookte, heb ik dat ontelbare malen gedaan. Maar ergens is het bizar. Die peuk is niet alleen maar papier en tabak, maar bevat ook allerlei stoffen die slecht of zelfs niet afbreekbaar zijn.

Dat geldt ook voor het piepschuim dat we aantroffen in de struiken, of het bijna onzichtbare plastic onder het struikgewas dat zich op sommige plekken al jaren in de aarde leek te hebben ingegraven. Maar ook het verpakkingsmateriaal van de kersverse McDrive aan de Vreelandseweg voelt zich al helemaal thuis in kerkelanden.

Vier kilo

Hoe lang waren we nou eigenlijk in Kerkelanden? Anderhalf uur. En in die tijd verzamelden we ruim vier kilo aan zwerfafval. Vier kilo. Hoeveel kilo lieten we achter in Kerkelanden?

De PvdA-Hilversum heeft in haar missie en visie de volgende vraag geformuleerd: hoe richten we nu onze maatschappij in opdat toekomstige generaties een menswaardig bestaan kunnen hebben?

Deze vraag wordt met de dag belangrijker. En we vinden dat het antwoord op die vraag ons allemaal nú aangaat. Het zwerfafvalprobleem is een probleem van ons allemaal. Van álle Hilversummers.

Ik ben benieuwd of vaders over vijftig jaar nog kibbeling eten met hun dochters in winkelcentrum Kerkelanden. En ik hoop dat World Clean Up Day dan niet meer nodig is.