“Herinneringen aan Jan” – door Ben Hammer

27 augustus 2021

Deze week bereikte ons het bericht van het overlijden van oud-wethouder Jan Rensen. Onze fractievoorzitter Femke van Drooge heeft hier al over geschreven op deze website. Oud-wethouder Ben Hammer is drie jaar lang directe collega geweest van Jan Rensen in het college van B&W in Hilversum. Ook hij heeft goede herinneringen en blikt terug op die periode van samenwerking tussen 2006 en 2009 via een mail die hij met ons heeft gedeeld.

Herinneringen aan Jan

Wat een droevig bericht kreeg ik vanmorgen doorgestuurd van Nelleke Degenhart, het raakte me recht in het hart. En alhoewel ik de afgelopen jaren nog maar enkele keren contact met Jan heb gehad, kwamen toch eigenlijk alleen maar scherpe en krachtige herinneringen naar boven.

Dat Jan wethouder werd was te danken aan ‘onze’ reuze-overwinning in 2006. We gingen van 5 naar 9 zetels, meeliftend op de succesvolle landelijke Wouter Bos-peilingen. Ik had pas ruim een jaar wethouderschap in de benen en er kwamen allemaal nieuwelingen het college in. Waaronder Jan. Eigenlijk kende ik Jan nog helemaal niet zo goed. Maar dat zou niet lang duren. Als je intensief en dichtbij Jan werkte leerde je hem snel kennen. En ontdekte je snel dat het grote hart altijd een uitweg zocht om resultaat te boeken. En soms ging dat recht door zee, soms tactisch met een uitgedacht plan, maar altijd gericht op resultaat waar mensen en Hilversum beter van werden. Jan ging niet voor eigen succes, Jan speelde geen spelletjes om het spel, hooguit om dichterbij het resultaat te komen. En ja, ook Femke schreef er al over en diverse mensen op social media: dat deed hij natuurlijk niet altijd met evenveel tact. Hij kon bot en ongeremd zijn. Maar ik heb Jan nooit op kwade bedoelingen of listige spelletjes kunnen betrappen.

Op maandag, einde middag, spraken Hans, Jan en ik altijd de actualiteit door. De grote onderwerpen op de b&w-agenda van dinsdag kwamen vaak ook aan bod. Het waren de momenten waarop Hans ‘zijn mening’ gaf en Jan (en mij) geregeld politiek de les las. Jan kon dan af en toe ontvlammen, maar soms ook gedwee instemmen. Om vervolgens op dinsdagochtend in de b&w-vergadering alsnog zijn eigen plan te trekken! Dynamiek gegarandeerd de maandag erop.

Ja, samenwerken met Jan was een uitdaging. Misschien wel een kunst. Balanceren op randjes van ruimte geven, soms tijdig eerlijk zijn en aangeven dat iets echt niet kon, maar vooral contact blijven zoeken en houden. Want Jan was in het werk een netwerker en bouwer, maar onderling soms ook een einzelgänger. En daar maakte hij ook gebruik van. In de luwte van de politieke hectiek op andere dossiers broedde hij op iets. En dat kon hij gerust in een rondvraag poneren. Maakte niet als dat dat een miljoen kostte, hij had het zo slim en feilloos uitgedacht en medestanders gezocht dat hij het soms nog voor elkaar kreeg. En je mag natuurlijk niet uit de school klappen vanuit b&w-vergaderingen, maar laat ik het zo zeggen: er waren mensen die er horendol van konden worden.

Jan heeft mooie dingen betekend en prachtige resultaten bereikt. En daarmee waardevol voor Hilversum en Hilversummers. Een markante man en een goede collega.

– Ben Hammer