Femke van Drooge stopt als raadslid

Door Martijn Bakker op 10 november 2022

Een portret van Femke van DroogeOm gelijk met de deur in huis te vallen: Femke ven Drooge gaat stoppen als fractievoorzitter en treedt terug als gemeenteraadslid voor de PvdA afdeling Hilversum. Onze nummer 3 op de lijst, Joop Lahaise, staat klaar om haar plaats in de raad in te nemen. Vanmiddag heeft zij de burgemeester, de gemeenteraad en de leden van de partij op de hoogte gebracht van haar beslissing.

Omwille van haar eigen welzijn en gezondheid voelt zij zich genoodzaakt haar werkzaamheden te staken. Deze beslissing is natuurlijk een teleurstelling voor de partij maar gezien de omstandigheden begrijpelijk.

Femke is bijna vijf jaar fractievoorzitter geweest. Zij was ons gezicht bij twee verkiezingscampagnes en heeft in die vijf jaar onze standpunten met verve en betrokkenheid uitgedragen. Daarvoor was ze al 8 jaar, van 2006 tot en met 2014, een spraakmakend raadslid voor onze partij.

Femke legt haar beslissing zelf uit in de brief die zij aan de burgemeester en gemeenteraad heeft geschreven. Het bestuur ziet dat haar besluit niet lichtvaardig is genomen en dat het ons past haar besluit te respecteren, hoe erg we haar ook zullen missen als één van onze gekozen vertegenwoordigers.

Zij blijft natuurlijk lid van de PvdA.  En jong als ze nog steeds is, komen er ongetwijfeld nog periodes in haar leven dat ze haar sterke betrokkenheid bij de sociaaldemocratie weer vorm kan geven.

De plaats van Femke in de raad zal worden ingenomen door de eerstvolgende kandidaat op de lijst, Joop Lahaise. Joop heeft veel ervaring en een lange geschiedenis in onze partij. Wij twijfelen er dan ook niet dat we weliswaar in aantal een kleine fractie in de Raad hebben, maar nog steeds een heel sterk duo.

Femke zal officieel afscheid nemen in de raadsvergadering van woensdag 7 december 2022. Haar opvolger Joop Lahaise zal in diezelfde vergadering geïnstalleerd worden.

Lees hier de brief van Femke van Drooge aan de gemeenteraad >

Martijn Bakker

Ik ben opgegroeid in Velsen-Noord, maar woon al meer dan 15 jaar in Hilversum. In 2011 ben ik lid geworden van de PvdA, omdat ik mij goed thuis voel bij het gedachtegoed van onze partij. In mijn dagelijks leven zie ik dat samenwerking tot verbeteringen leid. Of het om de samenwerking gaat binnen mijn honkbalteam

Meer over Martijn Bakker